25.5.15

Nässelfisk

Gjorde den här idag (och shepherd's pie igår, maletkött som måste räddas igår). Jag är nu inne i skrivarflyt (vilken lycka med tre deadliner inom en månad!) vilket betyder att jag stiger några centimeter från jordens yta och rör mig i teoriernas värld. Det betyder sen igen att det jordliga, sånt som mat och mylla, inte kommer helt naturligt utan det kräver en viss mental insats för att jag ska få till det. Nu har jag ju turen att min research assistant, hon som gör det möjligt att jag ens kan skriva i detta livskede, gärna vill lära sig att laga min sorts mat så vi har en liten win-win situation här hemma.  Idag gav jag instruktioner på morgonen hur man gör ärtsoppa på burk för att ha varm lunch när jag kom hem mitt på dagen. Visst, kunde ha gett instruktioner på riktig ärtsoppa också, ingredienser fanns i frysen, men det var överkurs just nu. På lunchen plottrade jag ner följande recept och gick själv ut till nässelskogs innan jag tog mig an dagens andra intensiva skrivarpass.

Tacka gudarna för au pair-hjälp. Utan henne skulle vi äta ris med stekt ägg just nu varje dag. Om ens det. Och tre av fem skulle antagligen vara riktigt glada, dagens gröna röra föll dem kanske inte helt på läppen...Men vi andra vi tyckte detta var en höjdare.

Nässelfisk

400 g fiskfileer utan ben
2 dl blötlagda mandlar
1 dl sesamfrön
1/2 dl kokosolja
1 msk havssalt
1 liter färska nässlor

Rensa nässlorna. Kör allt förutom fisken i maskin till smet. Lägg fiaken i ugnsfast form och bred på nässelsmeten. Grädda i 180 g 25-30 minuter. Ät med valfria tillbehör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar