9.5.15

Genvägarna och fröknäcke

Tid har jag aldrig tillräckligt av. Då kan man ju undra hur jag hinner med allt och svaret på den frågan är att det hinner jag inte heller. Men det är tema för ett annat inlägg här på bloggen. Nu vill jag bara meddela att en genväg till att hinna baka fröknäcke ibland är att göra dubbelsats då man en gång är på G. En i bunken och en på burk. Den i burken kan sedan snabbt fixas till knäckis när ugnen står varm i matlagningssyfte, bara att tillsätta vatten och olivolja och breda ut på bakplåtspapper.

Jag gjorde en sådan sats imorse då jag donade sconsen för att ha med frukostsmoothisen nästa vecka. Men vi har tydligen husmöss i huset för den satsen är försvunnen. Nu gör jag en omgång till tillsammans med grönsakspajen och passar på att fylla på i tomma glasburken på samma gång.

Recept på fröknäcke:
2,5 dl mjöl (bovete/havre/ris/majs)
1 dl solrosfrön
1dlpumpafrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
Salt
(1/2 dl nässelpulver)
3 dl vatten
1/2 dl olivolja

Blanda ihop allt. Bred ut tunnt på bakplåtspapper (räcker till nästan två plåtar). Grädda i 200 grader ca 20 min. Bryt i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar