4.7.13

Sockerfria kalas

De senaste dagarna har jag fått veta via bloggar och nyhetskanaler att det finns fler som går inför sockerfria kalas. Jag menar, visst visste jag att vi inte är de enda som sysslar med sådant. Några av våra närmaste vänner i Helsingfors har ju också inspirerats av våra annorlunda kalas. Men ändå har jag känt att vårt val att inte ha raffinerat socker på våra kalas hört till undantagen. Nu skriver t.o.m. Aftonbladet om en familj som valt att köra sockerfritt på kalaset. Håller det sockerfria kalaset på att bli mer socialt acceptabelt?

För den som funderar på att ordna sockerfria kalas kan jag ge några råd.

Ett saltigt tilltugg före tårtan är en bra idé. Första året (när vi inte ännu var mjölk- och glutenfria) hade vi äggsmör på speltkex. Många barn tyckte om det. Förra året lagade jag chilenska empanadas på eget glutenfritt recept, det var inte lika omtyckt antagligen för att smaken av kummin var för ovanlig för många. Jag gjorde också "igelkottar" på små tomater - de såg festliga ut, men jag vet inte om fem-åringarna uppskattade dem (däremot gjorde de vuxna det). I år tror jag att vi kör nitritfria grillade knackkorvar på barnkalaset.

Man kommer långt med frukt och bär! Speciellt på sommaren! Vi har haft underbart goda fruktspett som de flesta barn uppskattat. Om man har en chokladfonue kan man också låta barnen doppa sina egna frukter i 70% choklad.  Popcorn poppade i kallpressad kokosolja och saltade i kvalitetssalt är ett bra alternativ till frukt på vinterkalas. Innehåller i alla fall inga transfetter som butikens chips! Chokladbollar gjorda på dadlar, kokosolja, (glutenfria) havregryn och rullade i kokos blandat med olika bärpulver har också varit populära.

Så var det tårtan ja. Den ja. Den kommer man inte ifrån. Inte om man vill ha kvar kalastraditionen på ett kalas. Jag har experimenterat med många olika sorters tårtor: pumpa, raw på cashew nötter och olika bär, men de tårtor som varit överlägset bäst har varit de som jag hittat hos Spunky Coconut, med bönor som bas. Hon har använt honung (och stevia) i sina, och jag ser inget problem i det, men jag tycker faktiskt att smaken blir godare om man använder dadlar. Jag håller ännu på att utveckla mina recept, men min senaste testkaka var enligt familjen "den bästa hittills". Receptet hittar ni här: Födelsedagstårta på rödbeta eller kakao.

Sedan vill jag också säga att det varit bra att ha annat organiserat program under kalaset än bara tårt-ätandet. När barnen inte tyckt om maten (hände ifjol) så har vi kunnat snabbt övergå till nästa program innan födelsedagsbarnet (som nog tyckte om maten) märkt något. Vårt tema har varit skattjakt ute på gården och barnen har älskat det. Skattjakten har varit den traditionsenliga påsen, fylld med pyssel och en fruktstång gjord på 99% torkade frukter (jo jag vet, innehåller socker, men inte raffinerat).

Det mest positiva med våra kalas har varit det lungna tempot, det glada humöret, och barnens spontana lek utan bråk. På kvällen har vi haft lyckliga födelsedagsbarn som talat om sitt livs bästa dag, inte sockerfyllon som genast kraschat efter att gästerna gått hem...

Några bilder från tidigare år:

Senast firade vi kalas i Chile i december, allt sockerfritt.

Och glutenfritt. Raw-tårta och en lyckad bönkaka med chokladpådrag och dekoration av kokosflingor. Kolla in den glutenfria pannkakstårtan.

Undantagsvis låter jag huvudpersonerna gästspela på min blogg.


Första bönkaksvarianten med chokladtäcke.

Medan jag lärde mig göra mjölkfri dekoration: de första blev gryniga då jag inte förstod att dra cashew-kokosmjölkblandningen genom juicern.



Färggranna kokosbollar får man om man blandar kokos med bärpulver.

Saltigt. Saften 100% Ålands äppelsaft utblandad med kolsyrat och vanligt vatten. Har också gjort dricka på kolsyrat vatten med frysna bär i.

Fyra års kalas, tårtan gjord på Råsmart hasselnötskakbotten och vanlig grädde.

Råsmarta chokladmuffinsar, mjöligtvis med havregrädde (kommer inte längre ihåg).

Nyckelpigor på glutenfritt hemlagat bröd.

Angry Birds med dipp gjord på avokado, kokosmjölk, koriander och citron.

Fem års kalas. Vattenmelontårtan gjord på en utskuren stor melon.

En "bönkaka" täckt med kokosgrädde och färska hallon.


2 kommentarer:

  1. Mycket inspirerande, ska återkomma då jag är lite mer "redo". Tack för tipsen! Och du, vilka köksapparater behöver man för dessa röror?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera! Det enda du behöver utöver de vanliga köksredskapen är en matberedare/mixer. Island har jag använt en stavmixer (laddbar då vi varit på stugan utan elektrisitet).

      Radera