28.2.15

Om att våga pröva okända turistmål

Vi (jag) fattade rätt beslut då vi bokade en lägenhet i mitten av ingenstans till sportlov. Vi är ingen slalomfamilj. Dels för att hubben inte vuxit upp med denna vintersport, dels för att jag  själv inte pallar allt planeringsarbete före (planera maten, utrustningen, fixa slalomskola) och dessutom har vi hittills tillbringat alltför många vintrar på beachen i Chile för att ha tid med sånt. Men jag saknar sportloven uppe i svenska fjällen. Så när jag sökte på airbnb och hittade en ljuvligt inredd lägenhet någonstans aprox 200 km från Umeå på ett ställe där det absolut borde finnas snö i februari så slog vi (jag) till. Bokade stället och meddelade familjen att det blir sportlov i Schweden i år. Barnen ljublade. Ännu gladare var de över att få höra att det blir båtresa också (ack om de visste vad de går misste om då de inte vuxit upp med taxfreefärjorna på 80-talet...deras mamma nöjd att det är omöjligt att uppnå samma sockerexstas nuförtiden utan taxfree-shop, vissa saker har faktiskt blivit bättre med tiden). Väl framme i Umeå var det dags att navigera mot det obekanta resemålet. Redan innan vi var utanför Umeås kommungränser hade vi hört 'när är vi framme' ca 10 gånger. Hubben var ju inte heller helt införstådd i mina reseplaner så inte han heller visste hur långt vi skulle ännu färdas. Det blev en lång bilresa med något tryckande stämning bland passagerarna. Även jag hann tvivlar om detta varit det fiffigaste valet. Vi kunde ju lika gärna ha hittat något typ i Vindeln... men nej, vi passerade Fredrika, Åsele, Dorotea, Hoting och därifrån ännu längre in i landet på den allra vackraste vägen, vilket vi insåg först idag eftersom den sista snutten på 50 km avverkades i totalt kolmörker. Nåväl, väl framme möttes vi av björnvarningen (se nedan) och den vackraste inredda korttidshyreslägenheten vi någonsin bott i. Verkade lovande...

Under våra två dagar i Norråker, en by med hela 114 invånare, hann vi bekanta oss med en modern lanthandel som kunde ha ett och annat att lära ut åt Österö-handelskompani vad gäller butikskoncept i glesbygden. Här hittade vi ostar och charkuterie som är svåra att hitta i hela Vasa, lokalt handarbete, leksaker av hög kvalitet, grönsaker av alla de slag, ett fikahörn som alltid tycktes fyllas av pratglada bybor, en apotekhörna, postservice och mycket mer. Ägarinnan (som alltså också hyr ut lägenheten på övre våningen där vi bodde) är en återinflyttad lärare som sett till att locka till sig kunder från en radie på 100 km! Hennes man kan allt om bilar (biljournalist, många nya bilar testas i vinterföre i de här trakterna) så snabbt hade hubben kollat upp om hans funderingar på byte av bil var vettiga. Övriga familjen var ute på hundspannstur med 16 hundar medan jag bekantade mig med en insnöad badstrand tillsammans med en sovande baby. Sedan hann vi åka pulkka, jag hann bonda med skogsstigarna och träden (mer om det i ett senare inlägg) och vi hann också gå på den lokala krogen som endast har fredagsöppet. Barnen fick nya lokala vänner som de kunde praktisera den ack så exotiska intonationen med.  Igår tog värdparet med oss till en insjö längre bort på fisketur. Hubben fick köra snöscooter för första gången, jag och de yngre i ett vindtätt släp och äldstingen fick pröva både att sitta på scootern och i hundspann. Fiskelyckan var total. Vi fick alla napp och kan konstatera att abborrar i de svenska insjöarna är bra mycket större än vad vi är vana vid. Och vassa fänor har de också, ajaj! Jag var något förargad över att ha missat alla 'hantera fisk-kurser' ifjol där hemma då vi skulle ha ihjäl fångsten och få den i ätbart skick igår kväll. Men min exvegetarian till man besitter oanade talanger så trots blodbadet i vår diskho blev det ändå middag till slut.

Det jag ville säga med det här inlägget är att det var en verkligt lyckad semester. Jag tror knappast vi hade fått lika mycket av en resa till ett stort turistkomplex. Nu fick vi vara de exotiska (annat ord kunde vara galna) finländarna (och chilenarna, faste det visste de ju inte på förhand)  som helt utan orsak bestämt sig för att se Norråker. Vi fick lära känna ortsborna och de engagerade sig i att ta hand om oss så att vi verkligen skulle trivas. Vi fick testa en massa saker vi inte prövat förr och det kändes bra mycket mer motiverat än att stå i liftkö i fem dagar i sträck.

Så den som är sugen på goda ostar och exotiska salamin, ta en tur upp till Norråker. Ni lär inte ångra er. Och om ni åker andra tider än under vinteridet kanske ni t.o.m. får se en björn!

Här bilder från igår.
Den sista ska föreställa norrskenet som var för svagt för att fasta på telefonkamerans bild.


8 kommentarer:

  1. Va? Känner du också till den byn uppe i svenska fjällen? Själv har jag följt vad den byn gör i snart ett års tid och kommer också att besöka byn till sommar på min roadtripp genom Norrland. De har ju både hemsida och FB-grupp. Hur fick du nys om denna by?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Airbnb är ett mycket effektivt marknadsföringsmedel för okända byar! Ida hade just lagt upp lanthandelslägenheten på airbnb då jag fick för mig att googla övernattningsställen in i landet från Umeå. Ha en trevlig resa, du kommer inte att ångra dig!

      Radera
    2. När jag läste ditt inlägg en andra gång upptäckte jag också Airbnb. Ett bra sätt att hitta boende av olika slag. Själv blev jag intresserad av denna by för de verkade så positiva och framåt även om byn låg lite avsides. Inga dystra miner där fast det är glesbygd.

      Vill ni ha ett tips inför sommaren så kan jag varmt rekommendera Urkult världsmusikfestival i Näsåker en bit uppefter Ångermanälven. 3 h körning från Holmsund, Det är inte bara en musikfestival utan en upplevelse som är svår att beskriva. Naturen, musiken och inte minst människorna som är så vänliga och sympatiska. En äkta Urkult-anda.

      Inte mycket stök utan anpassad även för familjer med barn. En hel del aktiviteter för barn. Camping är det som gäller men man kan också hitta annat boende om man är ute i god tid.

      Själv har jag skrivit en hel del på min blogg om detta fina evenemang och har även videos på YouTube. Googlar du hittar du säkert mycket material om Urkult. I år är Urkult 30 juli - 1 augusti. http://www.urkult.se/ Som ett tips!

      Radera
  2. Vilken härlig upplevelse för hela familjen. Låter som att ni kunnat stanna ännu längre tid... Själv har jag precis upptäckt airbnb. Vi hittade en lägenhet i Köpenhamn via dem, när vi var där förra veckan och var helnöjda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, vilken lägenhet var det? Vår nästa destination är Köpenhamn i sommar. Vi (jag) planerar tågluffa ner (har inte berättat till övriga familjen än...)

      Radera
  3. Jan Hagstedt3/3/15 09:06

    Väldigt trevlig berättelse med humor och öppet sinnelag. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den, jo det är sån inställning jag försöker ha till resandet. Blir roligare så!

      Radera
  4. Rolig och trevlig läsning om Norråker, byn där jag bor :) Underbart fin och mysig by, både sommar och vinter. Välkomna tillbaka!

    SvaraRadera