2.5.15

Kostomställningen: inköpslista för första veckan

Nu skrider vi till verket. För att kunna ställa om med kosten och ändra på invanda rutiner måste man ha ALLA nödvändigheter hemma. Det viktigaste är alltså att se till att alla ingredienser finns i kyl/frys/skåp. Själv handlar jag mycket via REKO, dvs direkt från bonden varje torsdag. Så jag kommer inte att gå till stormarketen och köpa allt som är på min lista nedan, men den är gjord så att det går att göra det. Jag föredrar också ekologiskt framom konventionellt, speciellt då det gäller kött och vissa grönsaker. MEN för att komma i gång tycker jag inte att man ska stressa med att hitta de ekologiska alternativen. Gå till din vanliga matbutik och handla det som finns där. Om budgeten inte tillåter  eko just nu så är det inte hela världen. Viktigast är att komma i gång. När det flyter på kan man finjustera sina inköpsbeteenden. Jag kommer att undvika alla röda grönsaker och bär (tomat, paprika, jordgubbar, hallon) för att se om de har något att göra med dotterns eksem, men det hindrar inte er ifrån att använda dessa i era sallader/chiagrötar/smoothies.
Jag brukar inte heller ha så här mycket höna i vår veckomeny, men för att jag vet att höna är populärt och för att nuggets ÄR gott så lägger jag in detta i första veckan...

3-4 (eko) citroner
20 ägg (better be safe than sorry...)
Chiafrön
Grönkål/kirskål
Oregano
4-5 tomater
200 g förvällda hackade nässlor/spenat
Mandlar
1 squash
buljongpulver
300 g köttfärs
Spiskummin
Avokadopåsar, ca 10 st, kolla att 3-4 st är mjuka, resten hårda så att de räcker veckan ut)
Kokosmjölk 2 förpackningar/burkar
4 kycklingbröst med ben/en hel fryst ekohöna
Ris/quinoa (3 dl totalt)
2 st broccoli
Butternut pumpa
Gurkmeja
Paprikapulver
Morot, 1 kg
Potatis 1 kg
Lök, 3 st
400g fryst vit fisk / 4 benfria fiskfiléer (INTE norsk LAX)
1-2 st vitlök
1 förpackning vita bönor (3 dl kokta bönor om du har färdigt i frysen)
Oregano
6 msk potatismjöl
(chili)
Kokosolja
1 halft vitkålshuvud
1 blomkålshuvud
Frysta stjälkbönor
1 förpackning kycklingfileer
1 påse frysta mangokuber
2 st banan
1 lime
1 l glutenfri havremjölk
Några kuber fryst spenat
Kanel
800 g nötstek
Kokosolja
1 paket bovetemjöl
Rismjöl
Bakpulver
Sesamfrön
Linfrön
Solrosfrön
pumpafrön
Olivolja
3 st rödbetor
1-2 rödlök
1 grön paprika
salt, svartpeppa, muskotnöt
Rökt fisk
Äpplen,
Selleri
(rödvin)
(mörkchoklad >70%)


Tillsatt senare:

Kokosolja, valfria nötter, frysta bär, t.ex. blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar