12.5.15

Raw fudge

Efter en dag som denna kände jag sötsuget komma smygande. Det har faktiskt varit närvarande flera dagar dessa veckor av kostomställningsutmaning. Oftast går det om med kaffe med en klick ghee i men ibland är det svårt. Idag har jag skrivit en tent i ett ämne som lika bra kunde ha varit kinesiska. Men det gick bra. Sen har jag utsatt mig och min bubbla för offentlig uthängning i radio-programmet Radiohuset där jag blev intervjuad om hur jag förhåller mig till socker på dagis. Lyssna här, drygt 10 min in i programmet. Även det gick bra. Och sen skrivit skrivit skrivit, tajt med deadlines nu. Inte konstigt att kroppen ber om lite belöning.

Sockersuget kom nog också av att ha ätit rispasta till middag. Ingen höjdare näringsmässigt. Ej heller blodsockervänligt men barnen älskar min köttfärssås gjord på kokosmjölk så låt gå.

Så. Jag bestämde mig för att utveckla lite godsakrecept. Fudge närmare bestämt. Här receptet.

Raw fudge

200 g dadlar
2-3 msk kokosolja
2-3 msk lucumapulver
1/3 vaniljstång
1-2 msk kokosmjölk

Kör i beredaren. Rulla. Sprinkla lite lucumapulver ovanpå. Avnjut med självbehärskning. Varning! Väldans sött (och gott).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar