17.5.15

Köttsoppa

Jag kokar köttsoppa på äkta ben. När jag har ont om tid slänger jag bara med ett fryst eller upptinat ben i själva soppan och låter vattnet koka en stund bara med benet och lite salt innan jag lägger till kött (om det är helkött sätter jag till det först, annars åker grönsakerna in först och tillsist stekt maletkött).

Ingredienser

5-6 potatisar
4 morötter
1 palsternacka/rotselleri
200 g kålrot
gurkmeja
purjo
persilja
salt
hela svartpepparkorn
300-400 g kött
1 ben / grönsaksbuljong



Beredning
Koka upp vatten tillsammans med ben och salt och svartpeppar.  Tillsätt kött i passligt stora bitar. Skala rotfrukterna och skär i passliga bitar och sätt dem i kastrullen vartefter. Låt koka i 10-15 minuter. Tillsätt gurkemeja och purjo. Smaka av med salt och strö över torkad/fryst/färsk persilja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar