8.2.15

Smörtesen på prövning

Det finns saker som behöver diskuteras mer. Problemet är bara att vem orkar då det sällan leder någon vart.

Våga läsa, våga fråga, våga tänka, våga släppa taget...

http://www.cleaneatingmag.com/personalities/ask-the-doctor/is-butter-healthy/

Och ändå tror jag at ghee är snäppet bättre för många (dvs smör utan mjölkprotein).

Hörde ni annars diskussionen om orthorexi? Nu är det en sjukdom att vara mafmedveten och tacka nej till crap. Världen är galen.

Igår var vi ute och åt (free dinner yeah..). Väldans gott allting. Jag åt det som jag vet att min kropp är ok med. Jag undvek förutom gluten och socker även laxen. Inte en chans att jag kan njuta av norsk (eller ännu värre chilensk) lax efter att ha läst på om deras öde. Inte en chans. Hellre bär jag stämpeln som ortorektiker  med vördnad. Säger som Sarah Wilson i sin senaste bok : "I don't eat crap".

Men annars var middagen utsökt, sällskapet trevligt och utsikten vacker. Unga damen uppförde sig hur bra som helst och de äldre lärde sig spela kort med barnvakt där hemma. Just perfect! Förutom laxen, då ja...

Set framemot en ny intressant vecka! Två presentationer till denna vecka. Sen är det paus i några veckor, ger mig skrivro...

9 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag ska skatta eller gråta... Du lyckades tydligen inte hitta någon mindre trovärdig person att citera än "Dr." Jonny Bowden. Men Googles hjälp lär man sig på några minuter att mannen fått sin "examen" från Clayton College of Natural Health.

    Vad är detta för ett anrikt lärosäte undrar man sedan, och läser följande:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clayton_College_of_Natural_Health
    http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/Nonrecorg/clayton.html

    Jag är ledsen, men blir inte särskilt övertygad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lugnt! Du får själv välja hur du reagerar! Och inte skriver jag för att övertyga utan för att reflektera över mina egna tankar. Du väljer själv om du läser eller inte.

      Radera
    2. "inte skriver jag för att övertyga utan för att reflektera över mina egna tankar."

      Skall detta förstås så att dina inlägg inte ens är avsedda att ha någon som helst trovärdighet eller sanningshalt?

      Radera
    3. Det avgör du själv. Bloggar om något bör ju analyseras utifrån kriterier gällande källkritik. Här har jag enbart er kära anonyma kommentatorer som lägger er i min argumentation. Oftast utan att påverka min egen ståndpunkt nämnvärt, har du kanske märkt. När jag skriver vetenskapligt måste jag rätta mig efter reviewe/editor comments.

      Radera
    4. I ditt fall tror jag att vi har att göra med detta fenomen, ingen mängd av rationella argument kan få en i grunden irrationell person att ändra ståndpunkt...

      http://www.motherjones.com/environment/2014/02/vaccine-denial-psychology-backfire-effect

      Radera
  2. Jag tror du hade stor nytta av något som kallas "källkritik", har du hört om det?

    Källkritik är en kritisk granskning av källmaterial och en bedömning av trovärdigheten av påståenden som ges i en källa. Källkritik är en central vetenskaplig metod för att säkra att slutsatser som dras i en studie verkligen bygger på tillförlitliga basfakta

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Källkritik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vet jag vad det är. precis som jag vet vad power betyder på ett djupare plan.

      Radera
    2. Betyder "power" på ett djupare plan att man inte får "delegitimera" folk som försöker tillskansa sig falsk legitimitet genom att kalla sig "Dr." fastän de endast gått en brevkurs i hokuspokus? Eller gör man sig skyldig till att "delegitimera" ifall man påpekar att att vissa andra personer är så okritiska att de hänvisar till dylika personer?

      Radera
    3. Han länkade också till studier, sådana som uppfyller krav på vetenskapliga studier. Så inte drig han sin kunskap rakt ur hokuspokus-ärmen heller. Nej, den makt jag studerar är osynligare än så. Krävs mer systematisk genomgång för att "ta fast den". Den sitter inte i en titel, utan i orden. Och dina hokuspokus-ord signalerar redan att den osynliga makten finns med i spelet varesig du vet om det eller inte.

      Radera