4.2.15

Storyn som inte längre håller



Här var en bra text om vad som håller på att hända just nu i världen på ett mer kognitivt plan:


Stories That Once Offered My Life Meaning No Longer Satisfy. Have You Felt This Too?


Jag skulle gärna leva kvar i tron att teknologin löser allt. Men för många skandaler, för mycket miljöförstörelse, för mycket sjukdom, för mycket lidande här i världen får mig att tro det inte är så happy som det var på 80-talet  då jag växte upp i radhusidyllen längre. Inte var det då heller men vi visste inte om vidden av problemen då ännu.

Det som stör mig ofta i de här sammanhangen är att alla människor anses vara parasiter på vår jord. "All of humanity". Det stämmer inte. Det finns befolkningar över hela världen, famförallt i de länder som vi tycker om att kalla för "utvecklingsländer" som kämpar emot, ofta med livet som insats, mot denna förödande västerländska sjukdom som kallas modernitet och utveckling (men som förstör deras livsmöjligheter, deras kultur, deras världssyn).

Boken jag läste igår gav bevis på att det finns de som lyckats bygga upp nya storyn som är i samklang med naturen. Frågan är, är vi beredda att göra det här? Är vi beredda att se, att dra upp rullgardinen och verkligen se vår värld från ett nytt perspektiv?

Glad att rullgardinen är på väg oberoende av vad vi gör. Bollen är i rullning.





5 kommentarer:

  1. "denna förödande västerländska sjukdom som kallas modernitet och utveckling..."

    Du har meningsfränder i Nigeria, de kallar sig Boko Haram (ungefär "västerländsk utbildning är förbjuden/synd), man kan väl bara hoppas på att de segrar i sin kamp för att frigöra sig från kolonialism och annan västerländsk sjukdom.

    Om du skulle få bestämma, hur långt skulle du vrida tillbaka klockan? Till tiden före antibiotika och vacciner, till tiden före bilar, till tiden för kommunala avloppssystem? Eller begicks felet evetuellt när man började bruka jorden, borde vi alla bli jägare-samlare igen? Kanske vi aldrig borde ha kommit ner från träden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste du artikeln som jag länkade till? Intressant att vi kan uppfatta den på så olika sätt. Dessa våldsamma rörelser som uppstår på olika håll i världen idag är inte något som jag hejar på men som jag ser vara en följd av desperation och exklusion, rädslor och kampen om den hierarkiska makten. Inget av detta är något som jag önskar denna värld. Även främlighetsfientlighet i vårt eget land är ett symptom på något som ligger djupare i folk, oron och rädslan för framtiden.

      Radera
    2. Jag har läst den, och tycker inte att den är något att hänga i julgranen.

      Det som jag inte förstår är vad det exakt är som du inte tycker med modernitet och utveckling:

      http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/05/24/these-31-charts-will-destroy-your-faith-in-humanity/

      Kan du ge ett enda exempel på ett samhälle där den fattigaste och maktlösaste person skulle vara bättre skyddad (fysisk integritet, möjlighet att uttrycka sin åsikt) än i ett modernt, västerländskt samhälle? Om du vill återgå till någotslags bya- eller stamsamhälle, ber jag dig fundera på hur väl sådana samhällen i genomsnitt tar hand om de maktlösaste personernas rättigheter. Hur går det den fattiga flickan/pojken ifall hövdingens son skulle fatta tycke för henne?

      Radera
    3. Finns samhällen där makt inte fungerar på det sätt som i västvärlden - om vi börjar därifrån, för det är centralt i den här frågan. Återkommer kanske i ett eget inlägg om detta. Men ja, övertygad om att de finns men att de sällan syns genom våra linser att se på dessa samhällen.

      Radera
    4. Och trots att jag är trött på utvecklingsparadigmen som skördar sina osynliga offer så kan jag ju inte heller neka fördelar med det som den teknologiska utvecklingen för med sig. Finns mycket att vinna på att bredda på hur man ser på världen.

      Radera