18.2.15

Svar till del 3: Pulvergrötar till barn under ett år

De smaskiga innehållsförteckningarna som jag lade ut i förrgår hör till två stycken pulvergrötar riktade till de alldra minsta.

Sinlac för de stackars 8-månader fyllda som är både gluten- och mjölkkänsliga innehåller alltså:



Rismjöl (delvis mältat), 
Fruktkärnmjöl
Socker
Maltodextrin
Vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros) 
Stabiliseringsmedel (natriumfosfat) 
Syra (citronsyra)
Mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) 
Vitaminer (A,D,E,C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).


Sempers havregröt för 5-månader fyllda innehåller:



Skummjölk
Avsaltat vasslepulver (från mjölk)
Siktat havremjöl, 
Grädde 9,5%
Vetestärkelse
Rapsolja 7%, 
Solrosolja 7%, 
Maltodextrin,
Vetemjöl, 
Mineralämnen (kalcium,järn, zink, jod)
Vitaminer (A,D,E,C, tiamin, niacin, b&, folsyra, b12, pantotensyra)
Spannmål med naturligt gluteninnehåll.

Man blir lätt konspiratorisk då man tittar på de här ingredienserna. Jag förundras nämligen över att Semper, ledare inom speciallivsmedel för glutenintoleranta, lägger till glutenrikt spannmål i produkter som marknadsförs åt en åldersgrupp som egentligen skulle klara sig på bara bröstmjölk. Dvs Sempers havregröt kan vara en av de första smakportionerna en baby får. Där finns både vetestärkelse och spannmål på ingredienslistan.

Inte tycker jag heller att det är så vacker läsning att hitta socker som den tredje mest förekommande ingrediensen i Sinlacs produkter. Överlag har jag märkt att specialprodukter till mjölk- och glutenallergiker innehåller onödigt mycket socker. Det hjälper inte precis inflammerade tarmar att återhämta sig.

Sen har vi det här med de tillsatta oljorna. Solrosoljan är inte precis lokalproducerad, och dess effekt på hälsan är omstridd.  För att inte tala om palmoljan, den om någon är omstridd. Läs konsumentupplysningskampanjer här, här, här, och här. Eller se den här animerade filmen:




Hur känns det som småbarnsförälder att vara delaktig i ett väldigt smutsigt spel av skövling av regnskogar, utrotning av tigrar, miljöförstörelse etc. Är det inte lite som att kacka i eget bo? I nästa sekund faller klimatångesten på, och du oroar dig över vilken värld dina egna barn kommer att leva i när de växer upp. Well, sorry to tell you, men genom att köpa dessa produkter bidrar du till försämrade livsförutsättningar för dina barn i framtiden.

Det finns en hel vitaminer listade på ingredienslistan också. Och det är väl bra kan man ju tycka. Jovars, om man inte får i sig dem genom naturlig föda så kan säkert artificiella vitamintillskott vara bra. Grejen är den att orsaken att de är tillsatta och inte förekommer naturligt i de här grötarna är för att det förlänger tiden dessa pulvergrötar kan stå på butikshyllorna. Om innehållet var färskt malet och inte industriellt processat skulle det inte finnas behov att sätta till vitaminer, eftersom de skulle vara naturligt förekommande. Eller om man då åt en tillräckligt varierad kost med mycket ekologiska grönsaker så skulle också naturen själv se till att man får i sig de vitaminer som behövs för att våra kroppar ska fungera. Läs mer om det här med vitamintillskott här: Vitamines hide the low quality in our food.

Så det om den saken. Jag själv gick på niten med första barnet som var svår i maten. Kommer ihåg att hon åtminstone fått pröva på Sinlac-gröten, men även Sempers diton har funnits i vårt skåp i tiderna. Hon åt inte vanlig gröt. Trodde jag. För jag var för orolig över att hon inte skulle gå upp i vikt. För att rådgivningen var på mig konstant med hennes viktuppgång. För att hon ville själv bestämma takten gällande vad hon prövade och inte prövade. Men jag var orolig. Och lyckligt ovetande. Så jag prövade alla kommersiellagrötar som fanns på butikshyllorna. Och det är klart att hon tyckte om dem bättre än vanlig havregrynsgröt. Det hade ju industrin sett till att hon skulle göra. De har marknadsföringsbudgetar och smakpaneler till sitt förfogande för att hitta babyns "bliss point" för sånt.

Nu har det gått 8 år sen dess. Gröt att fortsättningsvis inte ettans favorit. Men de två andra har fått se sig. Antingen äter de eller så äter de inte. Skönheten i att veta att om inte annat så finns reserven i mina egna tuttar... För någon dag sedan prövade jag än en gång med bovetegröt som kvällsmål. Sedan vi blev glutenfria har jag försökt många gånger att få barnen att fatta tycke för denna gröt. Men icke. Denna gång blev det total succé. Framgångsreceptet? blandade i lite klippta torkade fikon, aprikoser, russin, kanel, kardemumma och kokosolja (och ja, jag vet - många av dessa produkter kan också ha skadlig inverkan på miljön i fjärran länder, men åtminstone tillsvidare så kommer inte dessa från mega-plantage som palmoljan). Sedan körde jag med bamixen i den färdiga gröten ett varv. Voila: gröt till både stora och små. De äldre fick gröten serverad men sin egen prefererade mjölk (havre/rå) och den yngre åt den som den var. Nästa dag blev grötresterna från frukosten dessutom bovetekex (tillsatte bara chia och soda).

 

Så det om det. Babygrötar är bland det onödigaste som finns i butikshyllorna idag. Det är min humbla opinion om den saken. Fortsättning följer i min odyssé i innehållsförteckningarna på butikshyllorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar