27.2.15

Vikten av allergenfri mat till barn

Allt fler storyn liknande vår egen får synlighet i media. Här en familj som har en liknande story som vi. Hittade den i en glutenfri-tidning som jag köpte idag (recepten inte mkt att ha, antingen socker eller mjölk i nästan alla). De åkte till Kroatien för att hålla barnen på strikt kost av äkta anti-inflammatorisk mat i ett halvår. Att ha barnen på (finskt/svenskt) dagis medan man försöker hela tarmar tror jag själv är väldigt svårt i dagsläge. Det är också otroligt att inse hur illa ställt det är med kosten till barn i Norden om man måste resa bort för att bli frisk. Vi åkte ju passligt till Chile just när vi fått intyg på gf och mf i dagis. Är övertygad om att maten våra barn fick under utlandsvistelsen hjälpte dem att återställa (eller skapa, det var knappast någonsin bra med tanke på hur jag själv åt innan och under graviditeterna) tarmarnas välmående. På dagis i Chile åt de aldrig mat med tillsatser eller gömt socker. Inte heller mjölk eller gluten. Köksan handlade maten på grönsaksmarknaden och hos kötthandlaren. Hemma lagade svärmor traditionell chilensk husmanskost, fri från gluten och mjölk. Det var bara svärfars  glasskalas (saftbaserade) som stod för det onaturliga, men så pass sällan att det inte spelade någon roll.

Men det jag egentligen ville säga med det här inlägget är att våra alarmklockor borde ringa då barn blir sjuka av att äta dagismat. Det är i allas intresse att det serveras allergenfri mat i daghem och skolor.

2 kommentarer:

  1. Du överdriver igen.

    Personligen har jag själv gått på dagis utan några som helst problem och mina X stycken barn har även dessa samtliga gått på dagis (och ätit dagismat precis som alla andra utan några som helst problem, inklusive margarin, gluten och tillsatt socker). Vi vet alla att all mat inte passar alla människor; vissa tål inte eller är allergiska mot nötter, fisk, jordgubbar, gluten eller laktos. Men varför skall just dina barns problem göras till ett allmänt problem? Om mina barn inte skulle tåla fisk (vilket de gör) skulle det aldrig falla mig in att kräva att ingen skall få äta fisk på dagis. Varför i all världen skall inte mina barn få äta gluten och dricka mjölk på dagis om de mår ok av det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissade att det skulle komma en kommentar. Jag har personligen inga problem med att det kommer kommentarer på min blogg, förutom då jag blir dumförklarad i första meningen. Det sätter tyvärr en sådan ton för diskussionen som jag inte vill att ska förekomma här. Varför överdriver jag om mina barn reagerar men inte dina? Vad gör din erfarenhet mer befogad än min? En stilla undran som alltid gör mig precis lika ledsen varje gång jag försöker sätta ord på ett problem som det sällan talas om men som borde få så mycket mer uppmärksamhet, i alla barns bästa. Det här är ett så svårt område att greppa om man aldrig haft barn som har allergier. Orsaken att jag ens orkade befatta mig den här gången var att i den här artikeln förklarade denna mamman hur svårt det kan vara i dagissituationen. Jag önskade så att det fanns mer lyhördhet och mindre agg bland föräldrar som haft lyckan att ha allergifria barn. Jag trodde mig en gång vara en av dem, och levde ett liv totalt ovetande om hur vissa fördoämnen påverkade mina barn negativt, tills jag en dag prövade en annan kost. Det svåraste med allergier (eller i detta fall känslighet till vissa födoämnen) är inte maten utan omvärldens oförståelse. Det gör ofta att man ger upp innan man ens försökt, trots att man som förälder anar sig till att allt inte står rätt till. Storyna som nu börjar synas i media ger fördäldrarna som vill försöka få sina barn att må bättre med rätt sorts föda (för dem!) en stadigare grund att stå på då de ska stå upp för sina barns rättigheter till rätt sorts mat. De inbillar sig på riktigt inte, de överdriver inte, utan något händer faktiskt då de utesluter vissa födoämnen, det har även andra varit med om. Och ja, jag vet - sedan jag skrev ner mina första tankar har jag också funderat på vad som händer med alla de andra allergierna som barn kan tänkas ha, det blir obönhörligen ett problem eftersom så många barn har så många olika allergier idag. Därför tycker jag att första frågan vi vuxna måste våga ställa oss är: varför har barn så många allergier idag? Och vi kan inte vifta bort det med enbart renhetshypotesen eller inbillningssjuka bland hysteriska barn. Det måste gå att lyfta katten på bordet. Alldeles för många barn lider i onödan. Och kom ihåg, jag kräver ingenting - jag bara önskar att det var ett ämne som kunde diskuteras mer än det görs idag.

      Radera