15.2.15

Fastlagsbullar och min kommande fasta

Imorse vaknade jag på mitt sämsta humör. Aj aj att höra till min familj en sådan dag. Innan klockan nio på morgonen (obs söndag) hade jag redan greppat två Ikea-påsar och fyllt dem med allehanda lösa leksaker varpå jag hotade att leksakerna åker till avstjälpningsplatsen om de inte är borta då jag druckit min frukosttė. Och det fungerade. Klockan elva var huset städat och minstingen och jag på väg på en solskenspromenad ut på isen.
Varför var jag arg? Jag analyserade det här på promenixen och kom fram till att det handlar om den konstanta sömnbristen, den eviga röran (nej jag har inte kommit långt med min organiserade vardag), för mycket projekt, för lite skrivtid (det jag vill ha mest av), och ja, för mycket internet. Så nu blir det fasta igen. Det är lite jag kan göra åt det mesta av detta, men jag KAN begränsa slösurfandet. Och jag VILL börja träna igen. Så passligt till fasta har jag visualiserat en stängd mobiltelefon förutom 30 min på morgon och kväll (vidarebefodrar samtal till väggtelefonen). Sen ska jag ut minst två gånger, helst tre, och springa eller skida. Gärna med en kompis så hinner man även med dem...
Efter söndagspromenaden bakade vi lite fastlagsbullar (Fettisbullar), fastlagssöndagen till ära.
Här recept (modifierat frånbloggen www.undervarttak.se)
6 ägg
3 msk kokossocker
0,5 dl kokosmjölk
1 dl kokosmjöl
1 dl kokosolja
2 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
4 msk psylliumhusk
Sätt ugnen på 175 grade. Smältkokosoljan. Vispa ägg och kokossocker pösigt. Tillsätt kokosmjölk och kokosolja. Blanda torra ingredienser och rör ner i smeten. Låt stå 15 minuter. Rulla småll bollar och lägg på bakplåtspapper på plåt. Grädda i 20 - 25 minuter. Lå svalna
Glasyr (istället för grädde)
1 dl cashew
2 msk kokosmjöl
2 tsk vaniljpulver
0,75 dl kokosmjölk
3 kärnade stora dadlar
(En näve fryst banan, en näven fryst jordgubb, saft från en halv citron)
Mixa fint allt i en mixer. Låt stå 10 min innan du klickar på bullen. Våra barn tyckte inte om smaklös version därför satte jag till jordgubbar, banan och citron. Men testa dig fram vad som fungerar hos er!
Istället för sylt/mandelmassa på botten av hakvan: sönderkrossade frysta hallon.
Glad fettisdag till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar