20.8.13

Rösterna från "jordens folk"

Jordens folk, de är det Mapuche betyder. Eller människorna som kommit från jorden. Det är via dem jag kommit att förstå allt mer vad "buen vivir", det goda livet, egentligen innebär. Det är de som startat min egen dekoloniseringsresa in i en ny, eller kanske urgammal, verklighet.

För den som är genuint intresserad av "naturfolk" och deras relation till naturen så kan jag inte annat än varmt rekommendera den här dokumentärer: La voz de los Mapuche.

Filmen är textad till engelska så även ni som inte kan spanska kan se den. En verklig ögonöppnare för den som ännu tror på globaliseringen. I den här filmen ser vi vad tillväxtekonomin och globaliseringen har för effekter på dem som vill leva ett liv i harmoni med naturen men där multinationella företagens behov av naturresurser nu istället hotar deras livstil och möjligheter att överleva.

Det är en film som inspirerat mig, som värmer och som inger hopp. Inget i still med andra nutidsdokumentärer som  istället för att inspirera till handling oftast lämnar en handlingsförlamad och utan tro på framtiden: "we are all doomed, nothing to do about it anyway, just shop'til you drop". Nej, La voz de los Mapuche visar att det finns de vågar sätta sitt eget liv på spel för att försvara naturens rikedomar och framtida generationers fortbestånd.

Se den om du vill känna dig inspirerad!

En annan dag skriver jag kanske om hur den här dokumentären blev till, vilket hemlighetsmakeri och strategisk tänkande som krävdes för att dokumentärens filmmakare skulle få ut den till allmänheten innan det var för sent! Håll utkik....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar