13.8.13

Bildcollage

Jag har varit lat med att tömma kameran. Har faktiskt fått radera bilder från förra sommaren (!) för att få plats med nya. Men nu är kameran tömd in på den lösa hårddisken så nu gäller det bara att dela med sig av härligheten här.

Let's go.

Mjukglass i gräset. Sommarn kan börja!

En dag saknade vi våra parkluncher i Helsingfors så mycket att jag gjorde korvsoppa och sen satte vi oss på parkbänken och låtsades vara i vimlet i Haga-parken. Mysigt.

Mina rabarber och jordgubbspajer, gluten och sockerfria (dock lite honung i toppingen).

Cupcakes - sockerfria, mind you!

Sallad och dillodlingen när det bästa ännu inte hade passerat.. Fast just nu äter vi bara av den här grönsalladen.

Tackar Ruisrock för att vi fick lära känna det här vildsvinet.

När de femstjärniga hotellen inne i Åbo var fullsatta valde vi att ta in på en lantgård i Merimasku. Mycket behaglig upplevlse. 

'Konstverken utanför vårt lilla krypin i en 1700-tals byggnad.

Getter och får på grönbete - och våra gulltottar likaså.

Ett slag för jämställdheten....Tuppen vaktar sina höns. Precis som det ska va - för att få lite ordning och reda i huset!

Smakbyns matbod: Lokal åländsk mat. Det är sånt här jag skulle vilja se mer av i Österbotten.

Den glada grisen från lunchen i Micke Björklunds smakby. Skapligt god. Rotmoset slukade jag i ett nafs!

Det sockerfria barnkalaset. Version 3. Fruktspett, broccolin och kokosbollarna var en hit.

Kaka anno 2013: chokladglasskaka, gjord på fryst banan, kokosgrädde och raw cacaopulver. Skapligt gott - tyckte en del av gästerna...

Mitt nya morgonmål: Chia blandat med mandelmjölk, toppat med egna blåbär. Vardagslyx.

Lätt lunch på sommarstället. Ibland orkar man inte bry sig. Tomatsåsen: tomatsås blandat med gurksallad.

Dagsskörden en dag i början av augusti

Bär från egen gård (och grannens hallon som kommit över på vår sida).

Krusbärskräm och bakom lite torkade nässlor.

Zucchini skörd

Hinner de bli färdiga innan hösten?

Zucchini lasagne: en stor (egen!) zucchini, olivolja, en röra av glutenfria havregryn, vatten och maletkött blandat med kokosmjölk och kokt ris..

3 kommentarer:

  1. Åh, ser underbart ut! Skålarna i utflyktsbilden, varifrån är de? Är de plast eller keramik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är tyvärr plast. Köpta i Chile. De är väl nästan de enda plastburkar jag har kvar ännu, men så behändiga att jag inte kunnat göra mig av med dem. Men om de skulle finnas i keramik (eller metall!) så skulle jag definitivt satsa. Nu har vi bara kall mat i dem: morötter, gurka, nötter.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera