20.1.15

Rea i matbutikerna

S- och K- kedjan inleder priskrig. Lidl sänker sina priser ännu mer. Ja, det var väl i grevens tid detta hände? Hur länge har de inte kunnat sko sig på en marknad där de haft total kontroll över både producenter och konsumenter? Skoningslöst har detta pågått under flera decennier redan. Mest förvånad är jag kanske ändå över att man skyller på ekonomiskt kärva tider och enbart Lidl som lokal utmanare. Ingen verkar ta i beaktande att prissänkningar kan ha något att göra med de florerande alternativa marknaderna som just nu ploppar upp som svampar i vårt land (läs REKO-ringar, matringar, direktförsäljning). Det sista kedjorna vill är förlora kontoller över producenter och konsumenter. Det sista de vill är att vi konsumenter ska komma åt att handla direkt från producenterna. För då tappar de ju makten, och det sköna vinstbringande fluffet i sin egen prissättning. För den dag vi börjar handla direkt med bönderna inser vi finländare också hur dragna vid näsan vi blivit av dessa kooperativ som i tiderna upprättats för att göra det lättare för bönderna att nå ut till sina kunder med sina produkter men som under sin hundraåriga existens förvrängts till något helt annat.

Jag tror inte att man kan förbise att REKO-ringarna växer så det knakar. Här i min egen stad har gruppen växt till över 2000 medlemmar på väldigt kort tid. REKO handlar inte enbart om de produkter som saluförs via det nätverket. När kunderna börjar köpa rena råvaror, som de tvingas själva förädla till mat ändras också deras konsumentbeteende. Det finns en himla massa onödigt skräp på butikshyllorna som ingen egentligen behöver, men som man kanske av ren lättja plockar med sig hem när man är ute och veckohandlar. En äkta REKO:ist lär sig att handskas med de råvaror som finns till förfogande via träffarna, måltidsplanerar enligt detta och således faller allt detta onödiga skäp bort från matkorgen i butiken. Jag tror inte att kedjorna tycker att REKO är ett marginellt fenomen - jag tror att både de och matindustrijättarna bakom dem känner sig aningen obekväma i sina kläder just nu. Stora saker är i rullning. Prissänkningarna är för dem ett sätt att försöka stävja utvecklingen, hålla kvar kunderna, låta dem förstå att visst kan kedjorna ändå erbjuda bra mat till vettigt pris.

Jag är inte övertygad. Så länge de kan härska över vad som odlas och förädlas i vårt land utan att vi som ska konsumera detta har något att säga till om så kommer jag inte att återvända. Nej tack. Är bara så himla glad att vår stora frys fungerar prima. Den håller oss mätta och belåtna med ekologisk, lokalproducerad, och säsongsmat året runt.

Nu har dessutom GMO-foder diskussionen kommit igång oss konsumenter och producenter emellan. Aaah, som musik i mina öron att höra hur producenterna verkligen försöker få tag på GMO-fritt foder till sina djur. Nästa steg är att bli av med sojan alltogether.

Ju mer vi lär känna varann, destu mer kan vi själva bestämma hur vi vill ha det, utan inblandning av matjättar som är förblindade av kortsiktiga vinstmaximerande lösningar.

Och trots priskrig så kan jag meddela att antalet REKO-medlemmar ökar för var dag som går. Idag har åtminstone tio till tillkommit i vår grupp. Jag hälsar dem varmt välkomna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar