26.1.15

Brödutmaningen

Jag jagar det perfekta brödreceptet. Igår prövade jag tre olika varianter av ett recept. Bytte bara mellan mjölsorterna. Än är jag inte riktigt nöjd, fast ungarna åt av vardera sort.

Ingredienser:

6 dl vatten
20 g jäst
2,5 dl valfritt mjöl (hirs/havre/ris)
2,5 dl valfritt mjöl (bovete/havre/durra)
0,5 dl solrosfrön/krossat bovete/krossade hasselnötter
0,5 dl linfrön/chia
2 msk psyllium husk
1 tsk salt
Möjligtvis ett par msk av någon krydda som fänkål eller kummin
För mörkt bröd ersätt 0,5 dl mjöl med 1 dl carobpulver + 1 msk honung

Blanda de torra ingredienserna för sig och jästen i ljummet vatten. Rör ihop de två och häll i en avlång ugnsform (jag använder silikonformar). Låt stå i ca 30 minuter. Grädda i 225 grader i 45 minuter. Stjälp upp på galler och låt brödet kallna innan det skärs upp.

De ljusare bröden (ett med hirs och durra och det andra med hirs och bovete) ville inte riktigt hålla ihop när jag skar upp. Det mörka, "fejkade malaxlimpan", den blev bra i både konsistens och smak, men nästa gång sätter jag till kryddor, i alla tre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar