1.6.13

Mervärdes müsli

Jag kunde inte förmå mig köpa det glutenfria müslit i butiken, 6 euro för några fjuttiga hundra gram. Och med tanke på att det antagligen var mest havregryn och inte något fett alls i deras blandning så bestämde jag mig för att göra eget. Inspirerat av Paleoparents, men med glutenfria havregryn för att fylla ut det lite grann. De använder inte spannmål överhuvudtaget, bara strikt stenålderskost, jag är inte lika galen..sorry, menade strikt, galen kanske jag är, vem vet... Hos oss är havregryn tillsvidare helt ok, speciellt om de är glutenfria. Här är receptet.

3 dl glutenfria havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl kokosflak
1 dl hackade mandlar
1 dl hackade valnötter
0,5 dl linfrön
1, 5 dl dadlar
1 finhackat äppel
4-5 msk kallpressad kokosolja
1 msk kanel

Om man är allergisk mot nötter kan man byta ut valnötterna och mandlarna mot pumpafrön och öka på de andra ingredienserna (framförallt solrosfröna, kokosflaken och linfröna)

Blanda allt i en skål. Strö ut på plåt med bakplåtspapper.


Grädda i ugn i 130 grader i 45 - 60 minuter. Rör om emellanåt så att allt är jämnrostat när det är färdigt. Låt svalna på plåten. Förvara i lufttät burk. Enligt Paleoparents håller müslit några månader i rumstemperatur. Hos oss är det nog slut före det... men om man vill vara säker kan man förvara i kylskåpet.

På väg in i ugnen. Kolla handen, alltid med! :-)

Färdigt!



4 kommentarer:

  1. Ser gott ut. Jag snubblade över detta just som jag tänkte att jag borde röra ihop lite mysli.

    Och som svar på din fråga på min blogg: vi har inte flyttat till landet ännu, men jag har liksom noll tid att blogga (och läsa bloggar) med en liten som sover korta dagssömner och hänger uppe till kl. 22 på kvällen.

    SvaraRadera
  2. Lite farligt gott faktiskt... Förstår att det är besvärligt att hitta tid!

    SvaraRadera
  3. Började just läsa din blogg och jag älskar den! Stort tack för viktiga läsvärda inlägg och superbra tips!
    /Karin

    SvaraRadera