29.6.13

Intressekonflikter?

Nu då jag gått inför detta med Slow Food kan man undra om min egen syn på mat kan skapa intressekonflikter med en lokal Slow Food organisation. Jag menar, jag sticker inte under stolen att (vitt) socker  är problematiskt (för mig), inte heller att vete och mjölk inte alltid gör att kroppen mår bra.

Vad händer när jag möter en konditor eller en bagare? En mjölkproducent? Svar: Ingenting annorlunda än då jag möter en kött- eller grönsaksproducent. Jag tror på lokal, närproducerad, rättvis mat där den som avnjuter maten är en lika stor del av pusslet som den som utfört grovjobbet, oberoende vilken maträtt som producerats. Det finns de som har problem, ja. Tyvärr är jag en av dem. Men det finns också de som ännu kan äta god kvalitetsmat. Och jag tycker att de ska göra det. Njut för guds skull för min del också! Bara de kan ta hand om sig själva, och inte börjar frossa. För då kan det gå fel.

Men Slow Food handlar ju inte om frosseri. I alla fall inte i min värld. Slow Food är motsatsen till frosseri. Jag är övertygad om att mer Slow Food betyder mindre sockerjunkies, mindre intoleranta magar, mindre mjölkallergier hos barn, mindre av allt det onda i matväg.

Så nej, jag ser inga intressekonflikter här. Ju mer bra mat till folket, destu bättre förebygger vi katastrofen som just nu bankar högljutt på våra dörrar.

Go slow!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar