4.6.13

Kokos- och blåbärsmuffins

Här är ett lyckat recept på blåbärsmuffins som inte smakar som alla andra recept som jag annars använder när jag bakar muffins. För det mesta brukar bassmaken i våra muffins vara antingen mandel&banan eller mandel&dadel, man blir trött på det efter en tid.

Receptet är gjort på blåbär, men precis som med mina andra muffinsrecept så går det bra att ersätta med andra bär eller frukter. Jag kan tänka mig att både hallon och jordgubb skulle fungera bra. Äppel och rabarber kan också fungerar, ska pröva det någon dag och rapportera om resultatet.

Ingredienser:
6 ägg
6 msk smält kokosolja eller ghee
0,5 tsk vanilj extrakt
en gnutta flingsalt eller annat salt av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1,5 dl kokosmjöl
150 g frysta blåbär

Smält kokosoljan/gheen om den inte är flytande redan (hos oss rinner kokosoljan nu efter några veckors värmebölja). Mixa alla ingredienser förutom blåbären. Tillsätt blåbär. Fördela jämt på passligt antal muffinsformar. Grädda i 180 grader ca 20-25 minuter, gör tandpetartestet om du är osäker (kokosmjöl blir inte brunt i gräddningen på samma sätt som andra mjöl så det kan vara svårt att bedöma).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar