6.6.13

Så här i soltider...

...vill jag påminna er om att ta det här med solkräm med en nypa salt. Det är viktigt att skydda sig, men frågan i dagsläge är: skyddar vi oss genom att konstant kräma in oss i kemikaliska salvor? Eller kan hudcancer kanske ha att göra med andra faktorer (som kombinationen av rätt sorts fettsyror i vår diet: läs här).

Jag brukade tro hysteriskt på larmrapporterna gällande barnens känsliga hy och risken för hudcancer. De första somrarna i Chile med ett litet barn var en plåga, både för mig och min omgivning för jag kunde helt enkelt inte slappna av på stranden med den stora feta solen rakt ovanför våra huvuden. Själv brände jag ju mig dessutom jätte lätt... hur kunde jag låta solen skada mitt oskyldiga barn?

Nåväl, genom att tanka alternativa källor har jag kommit att revidera mina åsikter. Så pass mycket att min hysteri nu svängt åt andra håller. Neeeej svärmor, smöööörj för gudsskull inte in barnen i den där salvan!!!  Ja, inte är det lätt att förstå mig alltid. Speciellt inte om vi bara ses med ett års intervaller... Det kan jag erkänna.

Men här en grafik över alternativa solkrämer och deras skyddsfaktor. Kom dock ihåg: den viktigaste källan till en frisk hy ligger antagligen i maten ni äter! Se upp med fel sort fetter!




Mer om solkrämer går att läsa här:
 http://livelovefruit.com/2013/05/natural-sunscreen
http://www.mommypotamus.com/confessions-of-a-sunbather/
http://www.mommypotamus.com/wait-what-sunlight-prevents-cancer/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar