29.6.13

Födelsedagstårta på rödbeta eller kakao

Nu har jag hållt på med mina galna sockerfria experiment i två år. För två år sedan blev jag så övertygad om att det konsumeras alldeles för mycket socker på vår jord att detta inte är hälsosamt. Och de största offren är försvarslösa (men ack så envisa) barn. Jag bestämde mig då för att testa sockerfritt på det stundande barnkalaset. Och på den vägen är vi.

Av erfarenhet kan jag säga att mina egna barn som ju vant sig vid en lite annorlunda sötningssmak ätit det mesta som bjudits på våra kalas med god aptit (läs: slukat). Många av de andra barnen har inte varit alltför förtjusta. Vi har undgått kriser genom att fokusera på annat program (skattjakter ute på gården, vattenballonglekar etc). Jag såg inte detta som ett problem när dottern var mindre men nu börjar jag oroa mig för hur sockerpolis-strategin kommer att påverka barnens sociala umgänge i framtiden. Jag står inför två val: ge upp innan de degraderats till skolklassens värsta freak eller göra bättre bakverk så att även de inbjudna lär sig tycka om sockerfria kalas. P.g.a. min gedigna kunskap om sockrets skadliga verkan väljer jag alternativ två. Också för att jag vill aktivt visa att det är möjligt att välja annorlunda och att barnkalas inte behöver vara ett enda stort frosseri i sötsaker med katastrofala följder i barnens humör flera dagar efter evenmanget.

Här är en, eller egentligen två lösningar på hur man kan fixa en födelsedagstårta utan (raffinerat) socker, och hur man dessutom kan erbjuda samma kaka åt barn med gluten- och mjölkallergier. De är ganska vanliga nuförtiden. På  nästan varje årskurs finns en allergiker. Trist att de ska sitta och titta på när de andra smaskar kaka. Så jag gör kakor som passar alla. Om det finns en nötallergiker i gänget, ser jag också till att det tas i beaktande. Denna kaka fungerar även för dem.


Basrecept från gårdagens tigerkaka. Välj antingen choklad eller kokosversionen. Gör dubbel sats för en normal stor kaka som kan delas i tre delar. För en blöt fyllning mixa 5-10 jordgubbar, 1 avocado, 10 frysta mangokuber (eller skippa denna fyllning och kör med dekorationsalternativen i kakans mellanlager).

Dekoration, alternativ 1: Rödbetstårta

2 små rödbetor
1,5 dl blötlagda cashew nötter (lämna bort om ni har nötallergiker på kommande, öka istället på kokosmjölken)
1 burk kokosmjölk (endast den del som stelnat efter att ha låtit stå i kallt i över en timme)
Saften ur en halv citron
5-10 mangobitar (bestäm själv hur mycket sötma du vill ha)
2 msk kokosolja (för att smeten ska stelna).

Mixa allt och låt stå i kallt tills dekorationssmetens konsisten är tillräckligt tjock för att inte rinna av när du brer på. Bred jämt ut på tårtan. Om du väljer att använda det här som fyllning, bred på en fyllningsdel i taget, låt stelna i kylskåp (30 min) innan du lägger på nästa tårtbit och fyller på igen.

Notera att det är viktigt att mixa i en bra mixer. Matberedaren tenderar göra smeten (cashew nötterna) för grynig. Jag har lärt mig att använda juicemixern istället för en riktigt silkeslen smet.


Rötbetskakan fungerar perfekt på ett princesskalas. Färgen kan vara problematisk för en macho-kille. Då är choko-alternativet bra att tillgå!

Dekoration, alternativ 2: Chokladtårta

10-15 blötlagda dadlar (ca 50-100 g)
1,5 dl blötlagda cashew nötter (lämna bort om ni har nötallergiker på kommande, öka istället på kokosmjölken)
1 burk kokosmjölk (den del som stelnat i kylskåp)
2 msk kakaopulver
1-2 msk kokosolja

Mixa slett i juicemixer, ställ i kyl för att det ska stelna. Bred på tårtan så som i rödbetsalternativet.



Testtårta: Two-in-one - båda gick åt hos barnaskaran idag


Tips: Om du vill dekorera tårtan med födelsedagsbarnets namn så kan du klippa ut namnet i ett papper och lägga pappret över tårtan och sedan strössla rikligt med kokosflingor ovan på tårtan just efter att du brett ut dekorationen. Vi gjorde det på 3-årskalaset i december och det blev riktigt festligt!

6 kommentarer:

  1. Kul att du bloggar så här! Ska följa! Vår ettåring visade sig annars "bara" vara laktosintolerant, men visst säger det något om hur mjölken behandlas i Finland när han klarade av den i Asien. Roligt också att ha orsak att testa på gluten- och mjölkfritt. Det var inte särskilt svårt! Nu borde det bara gälla att inte falla tillbaka i samma hjulspår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Skönt att ni klarhet i vad det var!

      Radera
  2. Åå tusen tack för tips, det låter riktigt gott! Jag har ju två små rödbetor med ospecifik funktion i kylskåpet, jag kan ju laga en tårta! Jag har också experimenterat med sockerfria rawtårtor på barnens kalas och min erfarenhet är att det är de vuxna som har störst problem med utbudet. Jag har fått kommentarer som "men, har du glömt att ha tårtan i ugnen?" och "men vad är det här för något riktigt?" så pass att jag och maken skrattar åt det numer. "Ska du laga en såndär som inte ska vara i ugnen nu igen, brukar han skämta och syftar på släktingars kommentarer. Barnen brukar gilla dem. Men, som jag funderat med en väninna, det är svårt att ha ambitionen glutenfritt och sockerfritt och därtill vilja ha närproducerat! En sann utmaning det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har glömt berätta, men har testat ersätta de vita bönorna med finska ärter - och det fungerar, speciellt om man gör en chokladkaka, då blir smaken fin-fin! Så visst går det att göra "lokalare" varianter.... men kokosoljan, cashewnötterna, dadlarna... det är svårare nötar att knäcka!

      Radera
  3. Kan man göra tårtan dagen innan ��?

    SvaraRadera
  4. Vi tyckte att pepoarkakstårtan på senaste kalas blev godare dagenefter och den följde samma recept så svar ja, men håll den kall.

    SvaraRadera