23.5.13

Tanka inspiration

Sitter på tåget. De nygröna björkarna susar förbi. Jag är på väg ner till metropolen för att tanka inspiration, både för mitt jobb och min fritid. Först ut är möten med några professorer och fellow likasinnade doktorander. Hoppas det gör gott. Att sitta helt ensam med en forskning där det emellanåt känns som om världen faller över en är inte bra. Inte alls. Då är det skönt att veta att man inte är ensam om det. Får vi hoppas. Fast de senaste dagarna har mina teorier inte varit så elaka med mig. Jag har mest funderat på hur jag ska plita ner ett lands historia, ekonomiska och demografiska utveckling i tre hela paragrafer. Utan att destumer känna till landet i fråga på detalj nivå. Det är knepigt. Har plöjt texter på spanska och engelska och så småningom börjar texten forma sig.

Ja och fritidsinspirationen tänkte jag tanka tillsammans med vänner, guddotter och Sanna Ehdin. Den sistnämnda ser jag framemot att träffa. Sedan jag började följa henne på Facebook har hon haft en nästan kuslig kraft att lägga upp linkar och inlägg som just berör det som jag just precis då behöver. Det var Sanna som introducerade mig till filmen "Economics of Happiness". Den filmen fick mig att förstå hur viktigt det är att bevara samhällen som lever ett med naturen, hur viktigt det är att lokalisera ekonomier och hur viktigt det är att jag själv jobbar för en småskalig lokalt förankrad ekonomi. Man kan säga att den filmen ligger som grund för både mitt vetenskapliga arbete och min jakt på lokala råvaror direkt från producenten.

På tal om lokala producenter, kan ännu berätta att vi idag åt leverlåda. Hemmagjord leverlåda från en ekologisk nedfryst lever som jag fått från vår highlander-leverantör. Leverlådan var alltså gjord på en bit lever, ett ägg, mycket timjan, lite salt och ett halv äppel (allt detta maldes till en geggig smet) som sedan blandades ut med kokt ris och gräddades i 200 grader i ca 35 minuter. Dränkte sedan varje portion i kokosolja och lite mer salt för att den skulle bli smaskig och god. Var smått orolig för den yngre generationens acceptans. Jag menar, det är ju inte alltför länge sedan vi åt den där smörjan som kommer i en liten metallförpackning som man så behändigt kan värma upp i stekpanna eller mikro. Det är klart att ungarna älskar den, den är ju designad så att de ska tycka om den, med just de rätta tillsatsämnena och just den rätta mängden tillsatt socker. Jag är ju också övertygad om att den är den smörjan de blir serverade på dagis när det står leverlåda på lunchmenyn. Så jag var inte förvånad när unge herreman satte igång med sitt ylande efter att ha testat första tuggan. Men unga damen hon fattade tycke direkt. hon slevade i sig som aldrig förr och då förstod herremannen att kanske det ändå var värt att pröva smaka på riktigt. Succé! Alla åt upp allt!  Än en gång ett lyckat vardagsmatrecept, fyllt med näring och utan konstigheter. Visste du att lever är överlägset bäst för den som behöver tanka vitaminer? Den är fullspäckad med sånt och många "real food" bloggar förespråkar att man äter lever en gång i veckan. Nu hade jag dessutom haft vett att göra så pass stor sats att de små liven har något att smaska på medan deras mor tankar inspis i Helsingfors. Fast imorgon får de spagetti (glutenfri), en lyx som är dem förunnad när mamma är bortrest (när jag var liten var det Kotipizza som gällde då mamma var bortrest).

Nu regnar det. Och jag glömde jackan i bilen. Mina plantor uppe i landets soligaste stad behöver regn, inte jag. Hoppas det drar norrut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar