17.5.13

Dags att rota sig!

Igår planterade jag mina första rötter! Det blev morötter och rödbetor. Och så tog vi och vände uppochner på jordplätten bakom skjulet. Idag fortsätter vi (ähum, rättare sagt mamma fortsätter medan jag sliter med mina litteraturförteckningar...).

Det blev ju inget hus på landet för vår del. Istället har jag nu cykelväg in till stan och tänker försöka trotsa den något skuggiga trädgården med odlingar. I matväg finns det redan gräslök, smultron, rabarber, plommonträd, x antal äppelträd, krusbär (tror jag), vinbär av tillsvidare okänd färg.

Planteringsplanen innehåller spenat, morot, rödbeta, potatis, sallad, ringblommor, ärter, persilja, dill och lök. Vitlöken tar vi senare. Ja och sen bore jag få ut mina uppdrivna plantor: blomkål, vitkål, broccoli, squasch, pumpa, sockerärter och tomat, chili och paprika (de tre sista hamnar kanske i miniväxthuset frampå gården). Ojdå, nu då jag räknar upp alla sorter inser jag att det kanske blev lite väl mycket för den första sommaren. Nåväl, ingen stress. Vi får se hur det går.

Ja och sen vill jag ha trädgårdshallon. Buskarna specialimporteras från Åland. Hoppeligen utan oönskade illegala immigranter (mördarsniglarna som är en plåga där ute på holmen).

Mamma skrattade igår när jag undrade om de gröna tossorna i jordplätten var harsyra... nej, men har du inte lärt det något i skolan, undrade hon. Det är ju förgetmigej. Skrivs det ens så där? Så grön är jag på det här området. Det blir roligt det här.. Följ med på min gröngöling resa in i plantornas värld!

Foton på kommande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar