23.5.13

Nässelsoppa - som att koka soppa på en spik!

Igår blev det nässelsoppa till middag. Och sjutusan så god den blev (om jag nu själv får säga...). Min första nässelsoppa överträffade alla mina förväntningar.

Detta slängde jag i den:

1 liter hemlagad ekologisk köttbuljong
1 halv squash
1 lök
En stor bunt med nässlor (rymdes knappt in i matberedaren innan jag malde ner dem)
1,5 dl blötlagda mandlar
muskotnöt
salt (hade varianten ruususuola)



Beredningen gick till så här:

Tinade upp den nedfrysta köttbuljongen under dagen. Stekte skalad squash och lök i olivolja på låg värme medan jag malde ner de tvättade nässlorna. Slängde i nässlorna i stekpannan, rörde om. Överförde den gröna blandningen i den puttrande buljongen. Malde ner mandlarna med lite vatten till en slät kräm. Tillsatte den till soppan. Körde ett varv med fammos gamla Bamix-mixerstav (stort plus att den har metallstång, i mitt nya "giftfria" kök är inte plaststavmixern tillåten i varma rätter). Satte till salt och muskotnöt.

Vi åt soppan med ett halvt ägg i. Funkade riktigt bra.


Gällande spiken. Den här soppan kunde i princip varit gratis om mina squash och lökar lyckas bli till något. Benbitarna som jag gjorde buljong av hade jag fått på köpet i en ekologisk köttleverans. Nässlorna var plockade i grannens rabatt. Betyder att bara mandlarna, muskotten och saltet var prissatta. Tänker vemodigt på mandelträden i Cajón de Maipo utanför Santiago och på saltfälten i Salar de Uyuni. Kan ni tänka er att för 10 år sedan var det så dyrt att utvinna saltet på den bolivianska högplatån att man inte hade råd att sälja det vidare. Undrar just om det är så än idag, med tanke på hur det blivit trendigt att äta naturligt salt fyllt med naturliga mineraler. Johanna, om du läser detta - tycker du inte att det är dags för en ny Uyuni-safari snart? Kanske vi kunde starta vår egen salt-firma?

2 kommentarer:

  1. Hmm, jag undrar om du inte löste lunchen tills imorgon... Allt det du beskriver har jag hemma så tack för tipset, det låter gott :)

    SvaraRadera