27.9.13

Matspill med grafik

Så där. Här kommer grafiken till det jag ville säga i ett tidigare inlägg.

Vet inte exakt vad siffrorna är för Finlands del men det är antagligen klart att vår statistik hör hemma på vänstra sidan av grafen, och det är således där vi borde lägga in storstöten. Låt mig precisera det som grafen "glömmer" att nämna: De första fyra punkterna handlar om nuvarande logistikkedja som är uppbygd på basen av ett system med storskalig matproduktion (kolla Food Inc så förstår ni) och för att vi konsumenter ska handla i stormarkettarna, helst mat i förpackning med lång hållbarhetstid (minskar "storage losses", minskar "retail waste"). Men om vi istället handlar så mycket som möjligt av vår mat lokalt, direkt från bonden, kanske t.o.m. utan förpackning så slipper vi belasta vårt samvete med åtminstone punkt 2-4. Om vi dessutom är villiga att köpa gurkor vars krokighet inte uppfyller EU:s (dvs stormarkettarnas) krav på hur en gurka ska se ut så kan vi också hjälpa bonden att minska produktionskostnaderna. Ett annat sätt att minska på spillet i punkt 1 och 5 är genom att ha en öppen dialog med bonden: vilken dag är bästa dagen för att få så färska varor som möjligt? Hur vill bonden/du som konsument att varan ska skördas/styckas/förvaras för att uppfylla minsta möjliga förlust både i produktionsskede/förbrukningsskede? Har bonden förslag på vad man kan göra av rester (typ koka buljong på ben som annars skulle blir avfall)?

En annan intressant observation är den  om att minska spillet av sädesslag i utvecklingsländer. De föreslår bättre förvaringsutrymmen. Jag föreslår en återgång till en matkultur som inte baserar sig på sädesslaget vete, som i sin nuvarande form förorsakar mer problem än lösningar. Bland annat ökar behovet av insulin i kroppen (leder i långa loppet till fetma), och med sina tomma kalorier skapar en kost baserad på vete mer hunger än mättnad, vare sig magen befinner sig i ett utvecklat eller utvecklingsland. För mer info om vetet kan ni t.ex. kolla in boken "Wheat Belly" eller den svenska översättningen "Brödberoende". Intressanta grejer, indeed.


4 kommentarer:

  1. Jo, det där arma vetet. Jag bekantade mej lite grann med en ny bok, grain brain, som visar på vetets effekter på hjärnverksamheten och de högre kognitiva funktionerna också. Hjärnforskaren i mig gick igång och även om boken verkar falla inom genren selfhelp så tycker jag det är intressant hur perspektivet breddas från problem med den klassiska ballongmagen till kognitiva funktioner.

    Annars apropå handeln som sporrar till konsumtion av varor i förpackning som håller lääänge. Jag ogillar skarpt att de livsmedlena ofta är processade och tillredda för att klara en lång tid på hyllan. De blir urlakade versioner av vad de kunde vara, näringsfattiga och ohållbara ur ett ekologiskt perspektiv. Därför handlar en gärna av odlaren direkt i ens närområde. Det är jag med på. Men, jag är inte alltid emot tanken att kunna förvara livsmedlen en lång tid. Det är en kvalitet jag gärna betalar för, då jag kan förvara dem i jordkällaren. Visst kunde man tänka sig att det är bara att fara iväg oftare och handla då, men det är jag för lat för och så kräver det många bilturer, som jag är allergisk mot. Så idag blev jag så glad då jag handlade direkt av en odlare i grannbyn och fann till min glädje att han säljer sina rotsaker otvättade! Morötterna håller mycket bättre i min jordkällare i denna jordiga form än om de hade tvättats, vilket de inplastade ekomorötterna i affären ofta (alltid?) är. Så jag bunkrade en del råvaror vi fick en blygsam skörd av i år och satte in i jordkällaren och behöver knappast fundera på att köpa inplastade, tvättade varianter i affären på ett år. Det känns gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är helt på samma våglängd igen. Jag hade tänkt ta vår källare i bruk som jordkällare, men misstänker att den inte ännu i höst är tillräckligt kall. Hur fixar du den biten? Men så kom jag på att vi ju har ett nerkylt förrådsutrymme inne i stan som jag har tillgång till. Dit ska morötterna, som jag hoppas få nästa vecka. Potatis vill jag göra likadant med, grannen har kontakter till någon ekopotatisodlare i Munsala. Men om Brain GRain boken, hade läst recenssionerna och blev väldigt intresserad att läsa den. Har ju Wheat Belly så den biten är bekant, han talar nog också om hur vetet påverkar hjärnan, men kanske inte så ingående. Man tror ju inte att det är sant då man läser, men sen då man själv lämnat bort vetet så vet man ju att i alla fall för egen del så stämmer det, åtminstone delvis...

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja, jordkällaren vi har är väl mest som jordkällare är, så den gör ett hyfsat gott jobb att hålla sig rätt tempererad. Den är isolerad med ett tjockt lager jord (och kamomillblommor) och väl dränerad och luftkonditionerad. En jordkällare ska ju klara av konststycket att vara fuktig men ändå inte så pass att mögelsporer slår rot, så ventileringen är viktig. Nu i sommar har temperaturen faktiskt varit på högre sidan i den så jag har vädrat nattetid för att få ner temperaturen, det gör vi ännu ibland så här på hösten. Sen då vintern kommer är det slut med det. Mellan10-13 grader är helt ok.

    Hur fuktigt är det utrymme du har tillgång till i stan då? Potatis vill ju gärna ha det lite fuktigt, de trivs inte i torra utrymmen.

    SvaraRadera