23.9.13

Gör mig till sverigesvensk!

Under studietiden fanns det en svensk spexsång som blev omåttligt populär en tid. Jag kommer inte ihåg de exakta orden men något i stil med : "Gör mig till finlandsvensk, jag vill vara halvutländsk, full på jobbet varje dag...".

Men idag vill jag inte vara finlandssvensk. Idag skulle jag mycket hellre vara sverigesvensk. Och inte är det för att jag vill vara nykter på jobbet inte, för det är jag ju ändå varje dag. Inte ens en kaffe unnar jag mig ju. Nej, idag vill jag vara svensk för jag är trött på nyhetsflödet i finska media. Jag är trött på oss finländare och vår eviga tro på auktoritet. Jag är trött på avsaknad av riktigt substans i debatterna.

Jag är trött på att det kan finnas sannfinländare som öppet tycker att det är okej att gå ut i offentligheten och säga att de inte vill ha hit några syriska flyktingbarn, medan Sverige försöker på bästa sätt möta det humanitära behov som uppstått efter två års grymt krigande nere i mellanöstern. Jag är trött på att ens behöva höra sådant på nyheterna. Jag är också trött på deras oförmåga att se hur Finlands egna barn för inte så länge sedan blev hjälpta av grannlandet, som Charlotte såväl beskriver här: Att ta emot barn.


Jag är trött på att finska "experter" får fortsätta sprida sin snedvridna syn på hur naturligt fett skapar hjärt- och kärlsjukdomar medan man i Sverige nu verkar ha förstått att problemet inte ligger i fettet, utan i (de snabba och processade) kolhydraterna. Jag är speciellt trött på sådana larmrapporter som får existera i både media och finska läkartidningar då jag spenderat ett veckoslut tillsammans med finska versionen av boken "Ett sötare blod" och på samma gång verkligen fått stå på mig varför jag tror att Alzheimer, cancer, och fibrimyalgi kan delvis ha sin förklaring i vårt över-söta blod och inte i oidentifierbara faktorer i "vår moderna livsstil". Och den boken baserar sig inte på pseudovetenskap kan jag säga, utan på riktiga forskningsresultat, och intervjuer med forskare från hela världen.

Jag är trött på finländarnas ovilja att ta till sig ny information som strider med deras tro på myndigheter och auktoritet. För det är där det brister. Och nu vill jag att både journalister och läkare ska ta sig en titt i spegeln. För jag är trött på att ni upprätthåller förlägen kunskap som inte gagnar folkhälsan i vårt land.

Jag är trött på att Finland klassas som ett av världens minst korrumperade land medan Stephen Elop plockar öppet hem storkovan efter ett välutfört arbete för sin förre arbetsgivare, men storkovan tar han hem från företaget han sålde, till sin förre arbetsgivare. Sverige hade sina Skandia-skandaler för tio år sedan, men de går inte på långt när att mäta sig med det här. Den här storkovan skulle ha kunnat finansiera ett välbehövligt barnsjukhus i vårt land.


Jag är trött på att vi i Finland inte lyckas skapa lika innovativa, och klarsynta reklamsnuttar som denna över varför vi överhuvudtaget inte borde konsumera oekologisk mat - eller att det inte ens existerar en sådan debatt om lokalsamhällenas välmående bredvid bananplantagen här hos oss - nej, varför skulle vi bry oss om dem, då vi ju inte heller bryr oss om de syriska barnen.
 

Jag är helt enkelt trött.


Men skördefesten på Åland, den var fin! Och till den återkommer jag när jag inte längre är så himla trött!



4 kommentarer:

  1. Du vet väl att forskning kommit fram till att man blir deprimerad av att läsa nyheterna? Jag kände det i dag igen. Det är inte bra för mig att läsa nyheter. Så vet du vad jag ska göra? Höstså. Jag ska beställa frön från Isoäidin kukat och höstså.

    För nyheterna orkar jag inte med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt - och just precis det är EN av orsakerna till att min blogg heter vad den heter. Nyheterna är en knytnäve rakt i nyllet, vareviga dag som man låter dem nå en...

      Radera
  2. Jå, jag har under en längre tid konstaterat att Finland är en sån öststat - bland annat för att som du skriver, vår tro på "myndigheter och auktoritet" är för stort. Myndighetsrepresentatnter kan surmulet säga "så är det inte" och fem miljoner finländare tror på det och tiger. Utan vidare argumentation, utan ifrågasättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farligt, farligt. Man vill liksom ropa "snap out of it"! Men istället blir man bara så trött.

      Radera