30.1.14

Crowdfunding - vägen till bättre dagis- och skolmat?


Igår förutom den utomordentligt utsökta Slow Food middagen hemma hos oss (och gästföreläsning som jag höll där jag fick möjlighet att diskutera etik och olika värderingar med väldigt alerta studeranden) så deltog jag också i en diskussion om hur råda bot på "storköksproblematiken" på sonens dagis. Det är ett mångfasetterat problem kunde kvällens expert Björn Helsing konstatera. Han var med i projektet Operation Skolmat för några år sedan och har mycket insider information om vad som är galet med det nuvarande systemet. Vi var väl en 30 personer som trängdes i den lilla leksalen på små stolar (för små för sådana med stora magar som jag!) och mot slutet av kvällen blev diskussionen alltmer konstruktiv och lovande. Man blir bara så glad då man hör hur andra föräldrar också känner frustration och skulle vilja göra något. Och fast situationen nu verkar helt omöjlig så kanske vi kan göra något om vi sammanför alla våra kloka idéer.

Det blev en hel del snack om vem som är så att säga "in charge" över de bedrövliga besluten som fattas gällande våra barns mat och vad vi kan göra för att komma vidare. En grej vi funderade mycket på var att anlita en konsult som skulle hjälpa till att utforma en matstrategi för den offentliga bespisningen, en strategi som skulle vara ekonomiskt hållbar men också respektera både (föräldrarnas) krav på näringsinnehåll och kvalitet och den närproducerande aspekten av barnens mat. Hallå, vem vill ha besprutade jordgubbar från Polen om det finns trevligare alternativ att tillgå i Malax?

På vägen hem funderade jag på olika lösningar för att kunna anlita en sådan konsult. Via vår Slow Food förening skulle det vara möjligt att söka stipendier, men de kan vara svåråtkomliga och inte tillräckligt stora. Och så när jag kommer hem och kollar mailen ser jag ett meddelande från en annan Slow Foodare i Helsingfors, om en föreläsning om Crowdfunding som ska hållas i Vasa den 7.3. Nämen, jaaaa, absolut - det kan vara lösningen! Så nu är jag anmäld till det evenemanget - om bara magen håller ihop tills dess! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar