21.1.14

Nödlösningar: butternöt soppa

Jag har en bekännelse att göra: jag är helt kass på att planera vardagsmat, ja egentligen vilken mat som helst. Och efter att jag hållit en fem timmar lång kurs på veckoslutet så är jag ännu mer avtrubbad att tänka på matlagning. Efter en lång dag på jobbet är det sista jag vill göra att stressa med matlagningen, speciellt en dag som denna då det känns som om jag gått och hängt upp hjärnan på en spik på kontoret och därifrån kommer den inte att förflytta sig inom de närmaste dagarna (veckorna). Så där, så var det sagt. Jag är ingen matmor, trots allt...

MEN, eftersom vi ändå inte kan åka via Kotipizza på vägen hem så måste det finnas nödlösningar i vardagen. Morotssoppa är en sådan nödlösning. Men man kan inte äta morotssoppa varje vecka... Så idag blev det butternut squash soppa. En nödlösning tackvare mitt exotiska uppköp hos Kodial för någon vecka sedan, hela 4 euro kostade den squashen, så dyrt blev det inte heller,

Jag kom ihåg att jag hade sett ett recept i någon av mina paleo-böcker för något år sedan och mycket riktigt, hittade två olika recept. Gjorde en kombi av båda med lite egen touch på det hela (röda linser) och med mycket (lite för mycket faktiskt) kanel på soppan så åt även barnen med god aptit!

Här receptet:

Butternut squash-soppa

1 butter nöt
salt
1 liten tetra (200 ml) kokosmjölk
ca 1 dl röda linser
en handfull pekannötter
muskotnöt
kanel

Skala den buttra nöten, gröp ur kärnhuset och skär i kuber på 2 cm. Låt koka i saltat vatten, tillsätt urskäöljda linser efter fem minuter, låt koka 15 minuter till eller tills allt är mjukt. Häll bort det mesta av vattnet. Tillsätt kokosmjölken och pekannötterna. Mixa till slät soppa med mixerstav. Krydda med muskot/kanel enligt egna önskemål.

Voila! Dekorera med grönt om det finns i skåpen, annars låt bli.



Så där, nu då jag fått vila lite kan jag ta itu med att koka upp det där highlander-fettet som ännu ligger i kylskåpet och väntar på tillagning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar