2.2.14

Sånt man sysslar med för att locka ut prematurer...

Förmiddag: sparkstötting runt kvarteret med en medpassagerare. Sedermera sparkstötting ner för backen med två medpassagerare och en snålskjutsande individ uppför backen. Snöhögslek. 

Lunch: lagar strömmingsbiffar, potismos, rårivna rödbetor, rårivna morötter.

Soffpaus.

Eftermiddag: experiment i köket:

Morötter mals.

Diverse ingredienser blötläggs.


Rå morotskaka - blev i misstag två stycken...



Hönssoppa på äkta hönsbuljong, för två dagar.



Lingonsmoothie.

Och nu ... avslappning vid brasan. 

Ingen prematur i sikte, inte blev det heller några Runebergstårtor idag...

...men en ytterst trött mage!

Recept kommer senare av naturliga orsaker... 

4 kommentarer:

  1. Oj, du milde så du står i! Fast idag var det ju härligt väder, så det bjöd ju verkligen in till utelekar. Jag förstår att babyn inte syns till :) Jag är fast övertygad om att de små liven gör entré först då de känner att mamman vilar och slappnar av, både fysiskt och mentalt. Ännu känner man ju inte till vad det är som startar förlossningar men vila lägger jag mina fem cent på.

    För övrigt, har du ett bra glutenfritt Runebergsrecept?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag ju då inte då jag hade tänkt utveckla det idag (redan förra året ville jag göra några bakverk men hann aldrig). Har tagit ett vanligt recept till bas, köpt ingredienser som ska fungerar och hoppades hinna röra till det idag - lyckades inte. Imorgon jogar jag så då hinner jag inte. Kanske tisdag...

      Radera
  2. Ifjol bakade jag med the usual suspect av glutenfria bakmixar som trängs på hyllorna i affärerna. Jag vet inte, jag minns inte att de skulle ha blivit särdeles goda, säkert helt ok. Men jag skulle vara gladare om jag hittade ett recept som inte innehåller dem utan ren mandelmjöl exempelvis. Så hittar du nåt sånt tar jag gärna emot. Fast jag misstänker att jag inte hinner baka i år, vädret ute är så härligt nu så det är skrinning och pulkabacke som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En version av det här receptet kanske (i kombination med grundrecept för runebergstårtorna)? Dokumenterat på min första blogg. Tänker Hasselnöt skulle sitta bra för smakens skull och gärna lite saftigare smak än vanligt - mer äppel, eller äppelmos kanske? Problemet med den vita glasyren har jag inte ännu löst i vårt sockerfria kök...men istället för hallonsylt fungerar väl bara vanliga hallon?


      Banana and almond muffin (10-12 muffins)
      200 gram almonds
      1 small cup (dl) of buckwheat (bovete) flour/flakes (if you can't find buckwheat, use oatmeal instead)
      1 teaspoon baking powder
      2 egg
      1 fine shredded apple
      2 mashed bananas


      Oven on 200 degrees celsius. Mix almonds and buckwheat to flour. Add baking powder. Add eggs and fruits and cinnamon. Blend to an even batter and distribute in muffin forms. Decorate with bananas or walnuts on top (I normally skip this). Bake 15 minutes in oven.

      Radera