24.1.14

De nya kostråden

Har egentligen inte tid för det här men måste ändå plita ner kort några tankar om gårdagens kostrekommendationer. Är ju inte på Facebook just nu så jag vet inte vad övriga befolkningens reaktioner har varit på de nya uppdaterade rekommendationerna men hoppas verkligen att någon reagerat. Det måste finnas motvikt i samhällsdebatten till det som tutas ut via THL...

Den stora rubriken i både radio och tidningarna är SALT. Så låtom oss börja från saltet.

Salt
Personligen tror jag inte att saltet är boven i varken högt blodtryck eller andra hälsofarliga åkommor. Okej, processat, artificiellt jodiserat salt är kanske inte så bra eftersom det inte är något naturligt. Men salt, speciellt sådant salt med naturligt jod är livsnödvändigt för kroppen (t.ex. oblekt havssalt, himalaya, kalahari, rosen). Utan salt, och alla dess mineraler hålls kroppen inte i balans. Så att nu sätta fokus på saltet som den stora boven känns på något sätt som om man vill försöka fokusera på något annat än det som verkligen är boven (märkte ni att socker bara nämndes som en parentes efter saltet? Konstigt tycker jag...)

Källor till varför jag anser att naturligt salt är nödvändigt: Why salt is healthy

Fullkornsbrödet:
Man har nu frångått att pasta, bröd och potatis ska utgöra stommen för en hälsosam diet, istället har frukt och grönt fått ta över den platsen. Och man poängterar alltså att bröd, eller fullkorn, fortfarande är VÄLDIGT viktigt för en hälsosam kost. Jag undrar, varför det? Vi får inga klara förklaringar på det. Det vita brödet ska bort, men ersätt med fullkorn. THL tycks vara totalt blind för de eskalerande autoimmuna folksjukdomarna som alltmer länkas till glutenintolerans och läckande tarm...I mitt stilla sinne undrar jag om THL förväxlat befolkningens välmående som ska gynna dem med Finlands utbredda sädesslagsodlingar som behöver en marknad att mätts... Vill inte racka ner på bönderna, det är inte deras fel... däremot tycker jag att vi kunde börja prata om de här sakerna istället för att skyffla dem under mattan. Endast då kan det ske en förändring på vad som odlas i vår jord... och hur våra tarmar mår.

En av många källor värd att ta en titt på: Glutenintolerans utan att veta om det

Det röda köttet.
Farligt, farligt, farligt! Sluta äta gott folk - Proppa er fulla med GMO-uppfödd norsk lax istället, ja eller GMO-broiler, och mer vegetariskt - det kommer att bespara er från en MASSA sjukdomar! Logiskt eller hur? I en bisats nämns att det är bl.a. nitriterna som är problematiska (de finns i processat kött). Mest förargad blir jag då jag hörpå morgonradion en THL-vänlig kostrådgivare säga att det ju är välkommet att skolorna och dagisarna börjat servera vegetarisk mat oftare nu, inte för att de serverar vegetariskt, det får de gärna göra: mer grönt och skönt åt folket! Men då det bakom den vegetariska matsedeln allt som oftast gömmer sig en mycket otrevlig ingrediens: nämligen den billiga sojan. Så låtomoss inte fördöma rött ekologiskt kött som har mycket näring, vitaminer och rätta fettsyror för en hälsosam kropp.

Kolla varför jag tycker så bl.a. här: Red meat it does a body good


Det mättade fettet
Här i Finland får tydligen myndigheterna fortsätta späda på med sin fettskräck för att skrämma vettet ur folk. I Sverige går det inte mer, så där var de nya rekommendationerna mycket mer moderata gällande mättat fet (de bygger på samma studier lustigt nog). Ännu mer förargad blev jag då jag i morse hörde samma kostrådgivare säga att det är bra att det nu blir klarhet i det här för det har skapat mycket tvivel i debatten i daghem och skolor. Klarheten är då enligt THL: mättat fett är hälsofarligt, det ska undvikas. Jag tänker att jag borde vara DÖD vid det här laget i så fall, men nej, mår ypperligt mycket bättre med både fett från kött och smör i min diet än vad jag gjorde då jag åt margarin och fettfria produkter och var spyfärdig (läs: första graviditeten) varje dag. De talar ju bara om hur viktiga oljorna är, undviker tydligen ordet margarin - för kontroversiellt. Men oljor är kanske inte helt optimala, eller när ska vi börja göra skillnad på oljor och oljor. Jag är ganska så säker på att för att skapa en inflammationsfri kropp så krävs det en god balans mellan omega3 och omega6 - alla oljor, speciellt inte raffinerade uppfyller inte det kriteriet...
Källa (en av många): Why you should never eat vegetable oil or margarine



Vad saknades?
Inte ett ord om att det som presenterades är LÅNGT ifrån vad som finns i matkärrorna i kön i Prisma. Inte ett ord om den industriellt processade maten som ju, handen på hjärtat, är den EGENTLIGA boven i dramat. Processat salt, raffinerat och undangömt socker, en massa undangömt processat vetegluten, olika suspekta oljor, lite okända och oidentifierbara tillsatsämnen och konserveringensmedel - allt i en underbar kemikaliecocktailsbomb. Dessutom behändigt att plocka med sig och värma upp i (möjligen hormonstörande) mikrovågsugn. Hallå, THL, borde ni byta namn från Institutet för Hälsa och Välfärd till Institutet för Främjande av Matindustrins Intressen?

Vad var bra?
Definitivt bra att grönsaker nu är viktigare än bröd. Synd bara att i den form frukt och grönt uppmärksammades så kommer antagligen FRUKT att tolkas som riktig HÄLSOMAT medan grönt hamnar lite i skymundan. Och synd också att man inte kan tala klartext: obesprutade grönsaker gynnar hälsan, besprutade kan ha vissa bieffekter...

Fast sockret bara nämndes i en bisats, så var det ju ändå där. Som skadligt, ytterst skadligt. Så det var ju bra. Hade bara hoppats att rubrikerna toppades med ordet socker, och ännu bättre undangömt socker. Men det är kanske en utopisk tanke... eller?


Nej hörni, om det inte var för mina barns skolmat/dagismat så skulle jag inte bry mig ett jota om vad THL nu hittat på. Men tyvärr påverkas barnens hälsa av de politiska beslut som fattas bakom de "vetenskapliga" studierna som THL nu framställer som neutrala. Nu blir det ÄNNU svårare att föra en diskussion om varför sojan och margarinet inte hör hemma i barnens skollunch. Och varför fetare mjölk skulle vara att föredra framom den fettfria drycken som nu serveras till stackars små barnahjärnor. Jag känner mig smått nedstämd och funderar igen på vilka alternativen är (tidigare inlägg om saken: Upp på barrikaderna).



9 kommentarer:

  1. Ja jag fick högt blodtryck bara av att läsa Vasabladet idag... ;) Fick lust att sätta mig ner och skriva en insändare men vet inte om jag vågar .....Det känns så frustrerande att folk läser det och tror blint på att så här ska man äta för att må bra. Ös på med mat bara som inte mättar, som får blodsockret att löpa amok och rubbar ämnesomsättningen, som öser på inflammation i kroppen osv . Detta är ju tyvärr kostråd som leder till ökad ohälsa. Och så kliar de kloka professorerna sig i huvudet och undrar varför hjärtinfarkterna inte minskat under de senaste trettio åren - det måste ju vara för att folk är så envisa och fortsätter äta naturligt smör istället för margarin...för socker och mjölkonsumtionen kan det ju aldrig bero på.. eller så vet de helt enkelt nog vad orsaken är men sanningen köps av läkemedels och livsmedelsbolagen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en insändare på G...i mitt huvud, men med fokus på skol/dagismaten. Kommer bara jag har tid. Skriv, skriv, skriv! Vi är många fler som stöder dig än de som sitter fast i det förflutna och ju mer vi skriver destu större blir kunskapen i samhället!

      Radera
    2. Jag kände mig för feg först men blev övertalad att skicka in insändaren...så får se om de tar in den. Du ska absolut också skriva en med fokus på skol/dagismaten, det behövs! Man får ju inte med allt som man vill ha sagt i en insändare men det vore åtminstone bra om debatten kom igång. Det känns som om det ständigt diskuteras i Sverige men här litar man blint på myndigheternas råd och det blir ingen riktig offentlig diskussion. Därför svalde jag min rädsla och skrev insändaren. Tänkte att antingen fortsätter jag irritera mig på att ingenting förändras eller så gör jag något åt det, trots att jag aldrig förut skickat någon insändare. :)

      Bra att veta att man har stöd! :)

      Radera
    3. Förresten, är det okej om jag delar ditt inlägg på facebook?

      Radera
    4. Vad bra! Man ska våga stå upp sen följer många efter! Dela på bara, texten kom till på mindre än 30 min så där finns lite korrektur att göra men budskapet står jag för och det är viktigare än grammatiken!

      Radera
    5. Bra insändare!

      Radera
  2. Jag vet att personalen på en del dagisar är oroliga nu då de nya kostråden kommit att smöret ska bytas ut mot margarin och ettans mjölk mot fettfritt. De uppmuntrar föräldrarna att ringa och tala med kostchefen i kommunen/staden för det går - än så länge - att fatta egna beslut om just smöret och mjölken. En del dagisar serverar smör och ettans mjölk trots att rekommendationerna har betonat fettfritt. Jag ringde kostchefen i min kommun och diskuterade och jag upplevde inte att THLs kostråd var någon desto större käpp i hjulen, snarare reglerna för upphandling av maten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ku det galna i det hela! Har nu upplevt på tre olika ställen att personalen så gärna skulle se att föräldrarna tog tag i saken...men när man som förälder tar upp det på föräldramöten tittar den största delen av övriga föräldrar oförstående på en. Verkar som om de flesta försöker leva lyckligt ovetande. Ännu viktigare att lyfta upp ämnet i offentligheten!

      Radera
  3. Noora Schingler på bloggen Kemikaalicocktail ger bra svar på mina frågor: mat- och mjölkindustrin är djupt insyltade i rekommendationerna. Det förklarar det mesta... jag tog inte upp mjölken fast jag också anser det vara ett stort problem att vi rekomenderas dricka en dryck i stora kvantiteter som sätter kroppens näringsintag ur balans (för mycket kalcium är inte bra om det inte ackompanjeras med lika mycket andra viktiga ämnen som t.ex. magnesium). Dessutom är mjölken precis som glutenet rent ut sagt hälsofarligt för de som inte kan bryta ner kaseinet, mjölkproteinet, och det lär vara många det som inte ens vet om sin känslighet...

    SvaraRadera