29.6.15

Rabarberbollar

Rarbarber är en underskattad planta. Jag har dock på känn att den håller på att erövra oss finländare igen efter att i årtionden legat i glömska. Fortfarande idag ser jag ändå att de flesta rabarberrabatter står orörda i vår trädgårdsförort. Det sägs att man inte ska äta rabarbern mer efter midsommar, eller att den inte är bra längre efter att den gått i blom. Jag har inte kollat upp om det där stämmer men jag kan hålla med om att smaken blir mer träig destu längre in på sommaren som man skördar.

Ifjol tog jag tillvara alla rabarberstjälkar, kokade dem lätt och frös ner. Nu då jag tömde stora frysen igår kväll blev den sista burken av fjolårets rabarer liggande i kylskåpet. Vi har ätit (vittsockerfri) rabarberkräm i några veckor redan, rabarberpaj orkade jag inte fixa till med och för rabarberglass hade jag inte alla ingredienserna (jag har gjord rabarberglas på fryst rabarber, frysta äppel, vaniljstång och mjukavokado). Men då sonen bad oss göra kokosbollar fick jag en idé. Jag bara MÅSTE utveckla ett nytt "bollrecept" gjort på rabarber. Det blev en lite  längre procedur då jag insåg att kokosoljan tagit slut och måste således koka upp lite ghee (klarnat smör) innan vi kunde skrida till verket, sonen och jag.Men receptet blev riktigt lyckat och jag misstänker att dessa bollar är ett minne blott vid det här laget. Men ungefär så här såg det ut:


Rabarberbollar

1 dl glutenfria havren
200 g dadlar (eller 100 g dadlar, 100 g torkade ekoaprikoser)
1 dl upptinade osockrade raberberbitar
0,75 dl ghee/kokosolja
Några msk vatten 
Något att rulla dem i (jag använde jordgubbspulver och kokosflingor)


Kör allt förutom vatten och det som de ska rullas i i matberedaren. Tillsätt vattnet medan maskinen är i gång. Smeten är färdig då den klumpar ihop sig till en stor klump. Var försiktig så att det  inte blir för mycket vatten, den upptinade rabarbern är också vattnig! Gör bollar och rulla dem i bärpulvret/koksflingorna.

Voila!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken intressant blogg :) och bollarna ska testas!

    SvaraRadera
  2. Coolt! Vill ju testa nu på direkten, men äger ingen rabarber (än)... :) *sneglar snålt på grannens rabatt*

    SvaraRadera