20.6.15

En idė är född: Mamma Mias häxskola

Var just ute på en skogsvägspromenad och en tanke ledde till en annan och vips hade jag byggt upp en vision om hur både jag och barnen ska kunna återkoppla till naturen där vi bor.
Det började med att jag funderade om ljung kunde fungera som ersättning till rosmarin i marinad. Rosmarin är en god men dyr ört. Skogen är full av gratis ljung. Men vete katten om den är ätbar. Det var inte del av läroplan när jag gick i skolan och knappast är det något barnen lär sig nu heller.

Så. Jag startar i sommar en häxskola för mig själv och barnen. Min gamla växtpress från 80-talet finns kvar och bokhyllan är full av flora/faunaböcker och växtläkemedelsböcker. Vi har alla förutsättningar att ha samlat på oss ett fint apotek och örtförråd till hösten. 

Det känns bra mycket bättre att fokusera på naturens läkande kraft här hos oss än att läsa en massa fatalistiska prognoser i internationell media.

Barnen var genast med på noterna och trots myggen han vi samla på oss några intressanta växter redan.

1 kommentar:

  1. åh, intressant! Själv skulle jag t.ex. vara intresserad att prova på älggräs som ju är "naturens aspirin" - lär ska vara betydligt skonsammare för magen också än de tillverkade medicinerna.. :) Gör gärna lite research om detta om blogga om hur man kan använda älggräs och kanske en del andra örter mot värk, förkylning etc. Ja,allt som har en medicinsk funktion är jag speciellt nyfiken på :)

    SvaraRadera