17.11.14

'Dinner is ready!'

Länkade redan igår till den här, men skriver lite mer utförligt nu. Som jag skrev igår (borttaget nu) så verkar det som om Monsanto har en lite legitimitetskris på gång. Kolla in videon här först så ska jag berätta mera efter det.



Alltså, Monsanto har nu hoppat på stakeholder dialog-tåget. De vill prata med dig, just dig, du som ska äta deras mat för att kunna återställa sitt goda anseende bland sina 'stakeholders' (intressenter, de som har något intresse i firman). Nej, de vill inte prata med ortsborna som förgiftas av alla deras kemikalier när sojafälten besprutas nere i söder. Nej, med sådana stakeholders vill de nog helst inte ha något att göra. Det skulle vara för att erbjuda dem en fotbollsplan då kanske, eller en lokal hälsostation, eller en skola för barna i byn. En sån dialog kan de möjligtvis vara intresserade av. En dialog som boostar deras anseende bland andra intressenter och lugnar ner de där radikala ortsborna som annars skulle vara så upprörda över sin försämrade hälsa,...

Men att diskutera miljö-, och hälsokonsekvenserna av besprutningen av deras GMO-grödor är knappast något de vill diskutera. Eller orsakerna till varför så många blivit så sjuka sedan 1996 då GMO introducerades i  USA. De är säkert ett ämne som är svårsmält vid Monstanto-middagsbordet. Nej, ska vi diskutera med Monsanto så är det på deras villkor: mätta världshungern på det mest effektiva sättet som finns; storskaliga lösningar, få (livegna) bönder, mycket gifter, och råvaror på bulk. Det är lösningarna som ingår i Monsantos middagspaket. Varsågod ta för dig, be my guest.

Men om jag inte vill ha sådana lösningar då? Vad vinner jag på att prata med ett företag vars business modell står och faller på sådana värderingar som jag anser vara förkastliga? Inte nånting vinner jag på det. Absolut inte det minsta nytta för min egen del. Så tack, men nej tack, Monsanto. Ni får ha er legitimitetskris helt för er själv. Jag sätter hellre min tid på att stöda bönder som månar om en hållbarare framtid, och om ni hunnit köpa upp dem alla så sätter jag hellre min tid på att odla min egen mat. Så enkelt helt enkelt. Tack men nej tack. Jag står över denna gång. Och även nästa gång. Mitt medgivande får ni inte via någons sorts skenhelig dialog.

Tack för mig.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar