2.11.14

Vardagsmat

Det goda med att ha lärt sig leva utan mjölk och gluten i vårt kök är att det mesta jag lagar i form av  vardagsmat också fungerar till en baby under ett. Okej, gårdagens chili con carne (utan chili, enbart spiskummin) var inte så smart, bönor är svårmälta för vem som helst. Men trots det tror jag det är viktigt med smakträning och konsistensträning från första stund.

Nu åkte just leverlådan in i ugnen: vardagsmat tre dagar framåt fixad, utan industriellt scheiss i ingredienserna...

Läste igår ut Ann Fernholms bok Det sötaste vi har. Boken var otroligt bra och lätt att ta till sig. Eller sen var orsaken till att jag tyckte om den den att hon är inne på samma spår som jag sedan jag började läsa på för drygt fyra år sedan: socker skadar barn mycket mer än vad det ger, sockerfyllda kalas skadar vissa barn mer än andra, gluten/sockerkombin är en tickande bomb för små barnamagar/hjärnor, den fettfria linjen i skolan driver på sötsuget och belöningssystemet hos barn och det hjälper dem inte att hålla koncentration och mättnad som de borde för att prestera bäst, etc...

Hon förespråkar sockerfria daghem/skolor och sockerfria kalas. Ja där är vi ju helt på samma linje. Nu är jag på gång med Sanna Ehdins aden självläkande människan, mer djupgående än Fernholm men även lite mer krävande läsning. Underbart med litteratur som talar mitt språk!

Igår gjorde jag en böntigerkaka. Testar recepten inför bakkurserna de inkommande veckorna. Familjen glad då jag ibland lyckas slå huvudet på spiken och göra goda bakverk.

Här recepten till både leverlådan och kakan:

Leverlåda:
500 ekolever (highlander hos oss)
2,5 dl ris
1 ägg
mejram
äppel
squash
kokosolja el. ghee

I matberedaren mal ner leverbiten med äppel, squash, fett och mejram (och salt). Koka riset. Vispa upp ägget pösigt. Blanda allt i smord form, grädda i ca 200 g i 40 minuter. Tillsätt fett/salt vid behov efteråt.

Tigerkaka

250 g dadlar
2,5 dl vatten
8 ägg
7 dl kokta vita bönor
halv vaniljstång
1 dl kokosolja
1 tsk matsoda
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl kakao

Blötlägg dadlar och vaniljstång i vattnet (2,5 dl) i minst en timme. Blanda allt förutom kakao och kokosmjöl i matberedare. dela upp smeten i 1/3 och 2/3 delar. I den mindre delen tillsätt kakao och i den större kokosmjöl. varva en smord kakform med kokosblandning och kakaoblandning om vartannat. Grädda tills genomgräddad i ugn på 180 grader (40-60 minuter beroende på form och ugn).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar