3.6.14

Den närproducerade paradoxen

Tankeställare: Är du en av dem som väljer närproducerat framom ekologiskt?

 Närproducerat kan innebära att det är producerat på ett rätt så hållbart sätt. Men det kan också betyda att varan har besprutats med både glyfosater (aka Round up) och gödslats med icke-organiska medel. Najs, du väljer att ta risken att den vara som du köper inte bara innehåller rester av gifter som generation efter generation ackumuleras i våra kroppar, utan också att stöda en produktionsmetod som förorenar din egen närmiljö, eftersom maten är närproducerad.

 Hörde idag att de stora matjättarna i det här landet inte tycker att ekologiska varor är värda att satsa på. Det är bara en marginell grupp av flummare som väljer ekologiskt. Tjing, där fick jag det slutgiltiga beviset på att jag nuförtiden tillhör en marginell grupp i samhället, som till på köpet kan titulera sig själva som flummare. Underbart. Själv skulle jag helst av allt välja att köpa närproducerat OCH ekologiskt. Faktiskt behöver inte varan vara certifierat ekologisk, bara den producerats på ett hållbart sätt, dvs utan miljöovänliga bekämningsmedel, utan GMO-soja som foder(helst helt utan soja - den är ju inte närproducerat, tackolov skulle jag vilja tillägga men känner alltför mycket medlidande med byborna som lever bredvid sojafälten i Sydamerika så jag låter bli), utan icke-organiskt gödsel.

Varje gång jag går till butiken besväras jag av det minimala utbudet, och det astronomiska priset. Jag frågar mig själv om det är jag som drömmer eller måste det faktiskt vara så här. Hur svårt och dyrt kan det vara att producera mat utan att förgifta oss själva och framtida generationer på köpet? Varför anser de flesta bönderna att det är en omöjlighet? Varför är de villiga att förgifta jorden för att förse oss med mat?

 It takes two to tango.

 Den stora majoriteten av både producenter och konsumenter lever i den tron att Finlands jordbruk är ett av de renaste i världen . Jag kan inte ta ställning till det antagandet, är inte insatt tillräckligt MEN fortfarande används soja som djurfoder och glyfosater som bekämpningsmedel bland annat på spannmål och ryps. Det finns inget rent i dessa två "smaskiga ingredienser", den ena är totalt förkastlig med tanke på jordens biodiversitet och inte uppfyller den kriterierna för närproducerat heller, och den andra utgör ett reellt hot mot fortplantningen inom växtriket eftersom den och bina inte drar jämt (läs: glyfosater tar livet av bina). Men så länge majoriteten fortsätter blunda och övriga klassificeras som marginella flummare så kommer det knappast att ske någon revolutionerande förändring på hur mat produceras i vårt land, snarare tvärtom. Om folk inte börjar protestera högljutt och kräva ekologisk mat så kommer vi antagligen att i framtiden få ännu mer kemikalier på köpet när vi köper vår närproducerade mat.

 Medan jag sitter och ammar mitt tredje barn undrar jag i mitt stilla sinne hur mycket gifter hon får i sig via min mjölk. Det är en klen tröst att tänka att hon antagligen får den renaste mjölken hittills. Det sägs ju att den första babyn är den som får mest av de ackumulerade gifterna, vilket skulle innebära att jag erbjudit de två första barnen en mycket häftigare kemikaliecocktail... Ja-a ni, inte är det lätt alltid att vara medveten konsument. Men det känns ändå bättre att leva med ögonen öppna än att gå med skygglapparna på.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar