16.6.14

Självbetjäning och muminmammans slag

Tänk att man kan handl lokalt, direkt från bonden utan att träffa honom.  Det gjorde jag idag, två gånger. Eller nej nu ljuger jag. Andra gången kom faktiskt bonden in just när jag skulle räkna ihop mina inköp och sätta pengarna i kassan. Bad honom vänligen avlägsna sig medan jag tog ett foto av hans obemannade kassa. Sen frågade jag om han inte har problem med tjuvar. Bara ifjol höstas tydligen. Tänk hur annorlunda världen kunde te sig om den fungerade på basen av tillit istället för misstänksamhet. Tänk att det finns platser där det också fungerar! Dagens ros går således till Kimitoön, milslängder före de österbottniska slätterna i närmatstänket.
Dagens ris går till Mumindalen i Nådendal. Ingen svenska kunde figurerna, och muminmamman skulle nog ha fått slag av att se hur hennes mat förvrängts till sockerstinna snabbmatsportioner. Men det visste vi ju redan... Glad att ungarna klarade sig på en halv apelsin och ett äppel innan vi kom oss till en riktig restaurang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar