20.6.14

Kommunal galenskap

Läste idag att Helsingfors besprutar sina grönområden med glyfosater (aka Roundup) för att få bukt med ogräs. Jag bara... alltså vad gör de?!? Säg det där igen!

Och sen har den ansvarige mage att säga att detta inte är skadligt. Nähej nej, vad snillar han om egentligen. Att det inte skulle vara farligt? Vad handlar i så fall de här vetenskapliga artiklarna om?



När vi sedan tog en kvällspromenad med hubben och jollervagnen kunde jag inte släppa det jag läst i artikeln. Tittade på alla de igenväxta snår längs med vägen ner till hamnen i Mariehamn. Funderar på vad det är som är fel med sådan grönska? Okej, de är ena stora fästingnästen- skulle inte falla mig in att springa in i dem... men på riktigt, varför kan man inte vara trimma det som är överflödigt? Höjden av lathet att ha ihjäl växterna med sådant som inte bara skadar växter men också mänskligheten i stort. 

Sen funderade jag på hur folk i den här stan skulle reagera om de fick veta att deras lokala förvaltare på landskapet eller kommunen kommit på den geniala idén att rounduppa bort alla ovälkomna växter. Där skulle tidningarna ha något att gotta sig i, och folket revoltera. Men så inser jag att det knappast skulle hända här ute på holmen. Aldrig har jag väl sätt så vacka kirskålsängar i de offentliga parkerna. Visste inte förrän idag att kirskålens blomma är vit. 

Sen slog det mig att jag nog borde ta reda på vad de lokala stadsnaturväktarna i vår egen stad använder för att bekämpa ogräs. Med tanke på deras tendenser att sukta efter sparbonusar skulle det absolut inte förvåna mig om även de tyckte att Roundup var ett billigt och effektivt alternativ för att hålla grönskan i skick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar