10.2.14

Kärt återseende



Igår kom leveransen. Babygrejerna. Våra egna dessutom! Materialisten i mig gick in i ett lyckorus då jag plockade upp grejerna från påsen. Titta, utropade jag för varje grej som jag fick tag i, kommer du ihåg det här?!? Mössan som vi fick av en kär vän som inte längre är bland oss. Skorna som dottern fick av farmor på hennes första resa till Chile. Converse som sonen fick när hubben kom hem från en av sina otaliga resor när vi just blivit tvåbarnsföräldrar. Tyglapparna som jag sydde i min ensamhet de första månaderna med dottern. Bodyförlängaren - oj vilken bra grej alltså, speciellt för oss som använder tygblöjor! Traktor-bodyn från Åhlens på Söder, från den tid då jag ännu trodde att man kan uppfostra en dotter i unisex-kläder...hahahaha...Sonen såg bodyn och sa: "den var min!!", och vilken förundran i blicken hans då jag sa att nej, den var din systers först...hehehe... Filten som jag fick från Semper efter att ha samlat hundratals burkmatsetiketter (nej, kommer inte att understöda burkmatsindustrin den här gången, men är glad att vi har filten kvar!). Och babyalarmet som brukade få mig att tjuvlyssna på estniska arbetare som skötte balkongsrenoveringen när dottern var nyfödd och rörrenovering när sonen var nyfödd. Oj vilka fina minnen! Och och så glad man blir då man får tillbaka saker som man inte haft förmåga att sälja på loppis då i tiderna när allt skulle bort, inga fler barn. Vilken tur att de hunnit vara i användning hos två andra babysar medan vi flängt runt jorden och Finland, annars skulle de nog ha gått upp i rök vid det här laget...

Jag må nuförtiden satsa allt mer på begagnat och hålla mig långt ifrån butikerna - men visst är det ändå roligt att glädjas över det som redan finns tillgängligt. I påsen fanns också flera par Novastar byxor och andra märkeskläder som min mor inhandlat i hippa babybutiker på Åland då på 00-talet när kläder för babysar fick kosta vad det kosta ville. En av butikerna gick sedermera i konkurs, den andra fortsätter kämpa med sina dyra babykläder. Är det bara jag som ändrat min inställning eller är det så att folk inte längre satsar på dyra märkeskläder till barn? I den här stan verkar det vara enbart H&M som gäller, vilket ju är lite synd för den som köper i andra hand...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar