11.2.14

Sockerproblematiken och en "tillfällig" lösning

Jag är inne på Facebook ikväll och råkade se att en av grupperna om dagismat där jag är med har länkat till ett program där även yours truly medverkar. Det handlar om.... tada... yes, you guessed it: socker till barn.

01.09.12 Podcast:Kan barn bli beroende av socker?

Programmet är inspelat för ca 1,5 år sedan. Då var jag ännu inte helt bekväm i min position som sockrets största fiende i barnfamiljer. Det kändes lite jobbigt att exponera mina tankar då och jag tänkte noga efter vad jag sa för att det inte skulle låta för fanatiskt. När jag sedan hörde programmet blev jag lättad: både experten Bitte och den andra mamman var helt på samma linje med mig. Det att dagispersonalen och föräldraguppen körde en linje i med normerna kändes inte så farligt, jag förstod på basen av vad de sa att de egentligen aldrig riktigt reflekterat över hur sjukt mycket socker barn av dagens samhälle kan få i sig om man inte själv aktivt går in för en restriktiv linje.

Idag är vi i en annan situation. Barnen börjar bli större och snart är det dags att släppa på tyglarna för den äldsta. Det är länge sedan hon upptäckte att andra har lördagsgodis medan vi kör ihop några kokosbollar, eller äter några bitar kvalitetschoklad. Jag funderar mycket nuförtiden på hur vi ska släppa tyglarna utan att det går överstyr. Det där som Bitten säger om personlig biokemi som inte tål socker utan det utvecklas till ett beroende i längden (upp till  30%) är det som oroar mig. Som förälder vill jag ju skydda mitt barn från skadliga ämnen, men jag inser också att snart kan jag inte mer. Försiktigt har jag försökt föra en dialog om varför vi väljer annorlunda än de flesta, men ändå tror jag att det inte kommer att bita. Att köpa den där godisasken känns ändå helt befängt, som att gå till alko och köpa en flaska vin till sin 15 åring - jag pallar inte tanken att börja "sockerträna" i hemmamiljö. Så tillsvidare låter jag bli. På lördag blir det kalas, och då kommer den vanliga kalasdosen, det är ok. Men att jag ännu till på köpet ska späda på med en lördagsgodispåse - nej, det klarar jag inte av.

Som tur fick vi idag vår nya supermaskin som kan komma att erbjuda oss en tillfällig lösning i vår familj. Tänker inte göra mer reklam än så här:

Först ut en tjock smoothie med brysselkål, spenat, jordgubbar, banan, kokosmjölk och sesamfrön. Barnen åt med mysli till kvällsmål.
Jag ser olika sorters dadel/fikonbollar, raw-kakor, och smoothies i mängder.

Ja just det ja, jag skulle inte göra reklam, så jag slutar här.

(Lyssnar just nu på Radars program om D-vitamin, och inser att det kanske ändå pågår en debatt om uptaget av D-vitamin i vårt land).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar