5.2.14

Runebergstårta på Runebergsdagen

Igår rörde jag ihop ett nytt muffinsrecept som ska till och likna smaken i Runebergstårtor. Med tanke på att jag aldrig använt varken appelsin eller hasselnötsmjöl i mina muffinsar tycker jag att det här blev ganska bra. Istället för florsocker i kristyren använde jag kokoskräm blandat med kokosolja och honung, toppat av ett helt naturligt hallon. Det blev vårt kvällsmål igår - och mitt morgonmål idag...


Förhållandet mellan kokosolja/kokoskräm har korrigerats i receptet för att inte bli så flytande som dessa, dessutom var muffinsarna ännu inte helt kalla, men mamma var trött...


Gluten-, mjölk-, och sockerfria Runbertstårtor


150 g mandlar (gärna med någon bittermandel med, för smaken...men det kan man ju aldrig veta!)
100 g hasselnötsmjöl (eller hasselnötter)
100 g dadlar
4 ägg
1-2 appelsiner beroende på storleken
1 tsk bakpulver


Ungnen på 200 grader. Mal ner nötterna och sedan dadlarna i matberedaren. Tillsätt skalade appelsiner och bakpulver. Tillsätt till sist ägg. Häll i muffinsformar, grädda i 15-20 minuter. Låt svalna.

Dekorationen:

100 g kokoskräm (halva burken), gärna kall så att den är stel.
1-1.5 msk honung
1,5 msk kokosolja
Frysta hallon

Blanda med stavmixer kokoskräm, honung och kokosolja. Låt stå i kallt (jag satte i frysen i can 20 minuter) för att kristyren ska stelna. Dekorera när muffinsarna har kallnat och toppa av med ett fryst hallon.

Voila!


PS: är det inte ganska häftigt att smör vunnit en delseger i skolmaten i en svensk kommun, och att forskning om sockrets hälsokonsekvenser på HJÄRTAT nu äntligen lyfts fram i mainstream pressen?


3 kommentarer:

  1. Haha! Vet du att jag HOPPADES och gissade att du skulle lägga upp ett recept på Runebergstårtor! Suveränt! Tack. Nu ska här bakas! :)

    SvaraRadera
  2. Ps. Tvärtemot vad man kanske skulle tro så är det väldigt mainstream i USA (eller så är det kanska bara i LA..?) att man anser att socker är rena rama giftet. Och kopplingen mellan hjärt-och kärlsjukdomar och socker är helt allmänt känd. Jag bara tycker själv att jag ser en klar skillnad. I Finland försvarar mänskor socker, det är det ingen som gör här. (Sen är det ju en annan sak att många vet om att det är skadligt men ändå konsumerar det. Som rökare typ.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast inte hör man någon försvara socker här heller; annat än 'va nu int så där jobbig, lite skadar inte...'. Det är mer ovetskapen om att det är farligare än smör och att hur mycket sockerbitar en jogurt, eller typ köpisleverlåda innehåller dom folk inte verkar ha en aning om. Hur ör det med godiskonsumtion i Usa, eller ska vi säga L.A... I Finland tränas ju barnen till sockerberoende genom den oblogatoriska lördagsgodisen...helt galet..

      Berätta hur muffinsena blev!

      Radera