2.2.14

Det här om att föda barn, igen

Det uppstod en längre dialog gällande det här med födslar, rädsla och komplikationer på mitt tidigare inlägg om Att föda barn.


För att ännu klargöra vad jag egentligen menar då jag tycker att det kan vara farligt att ta afrikanska kvinnor ur en miljö där de känner sig trygga och säkra till en övermedikaliserad sjukhusmiljö så vill jag rekommendera den här youtube-videon:



De första 3 minuterna är relevanta i det jag försöker föra fram. "I think women need to be taught how to trust themselves, it is almost as we need to unlearn everything we have learned about birth so that we can step out of our own way and let our body do what it is actually prepared to do."

Jag säger inte att det här löser alla problem som har att göra med födslar, det finns fortfarande högsrisk födslar men jag tror starkt på att om kvinnan litar på sin egen kropp och förbereder sig på en "magisk födsel" så kan det här också komma att påverka resultatet. Att "tvinga" afrikanska kvinnor in i en miljö där de inte känner sig trygga och säkra på sin egen kropps förmåga att föda nytt liv till denna värld kanske från det här perspektivet inte är den bästa av lösningar... om man inte på samma gång vill öka på kejsarsnitt-statistiken som då igen har sina egna risker och komplikationer.

Hej hopp, det om det. Om ni vill kommentera, kom ihåg att göra det med respekt för övrigas åsikter om ett ämne som definitivt berör och kanske till och med upprör...


2 kommentarer:

  1. Att ha skicklig medicinsk expertis till förfogande i akutfall betyder ju inte att alla måste föda på sjukhus, jag ser ingen motsättning i att folk ska få föda där de känner sig tryggast men samtidigt ha akutvård till förfogande. Själv tycker jag att det är en paradox att förstföderskor med komplicerad förlossning (igångsättning) lämnas ensamma i långa stunder, samtidigt som man är fastkopplad i dropp och värkmätare. Man ska inte lita på sin kropp och samtidigt lämnas helt ensam med den. Bland annat bad jag om epidural, och de höll på att lägga den (anestesiläkare var där med alla tillbehör) om jag inte vägrat förrän jag var undersökt. Nå, det var tur, för när sedan barnmorskan dök upp ett tag senare så var jag fullt öppen. Allt ska kontrolleras men all omsorg är försvunnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indeed. Den goda viljan blir så fel ibland.

      Radera