25.12.13

Pepparkakor

I några år har jag experimenterat med olika pepparkaksrecept. Har inte riktigt lyckats skapa det ultimata receptet ännnu men det här som jag lite modifierat från bloggen Under vårt tak (tackar för inspirationen) börjar bli såpass ok att man täcks bjuda på dem.

Ingredienser
2 ägg
8 msk kokossocker
2 msk vatten
2 msk apelsin/mandarinsaft
6 dl mandelmjöl
6 msk kokosmjöl
2 tsk kanel
1 tsk nejlika
1 tsk ingefära
1 tsk pomeransskal
2 krm vaniljpulver
2 tsk bakpulver
2 dl krossade mandlar
(om du vill ha det sötare än så här kan du lägga till en matsked honung, men det är vanesak och om kakorna ska bjudas till vuxna fungerar de bra utan extra tillsatt honung - sockervana barn är en annan femma...)

Tillredning:
Vispa ägg och kokossocker pösigt (tar en god stund). Blanda alla torra ingerdieners i en seperat skål och rör sedan ner dem i ägg smeten. Tillsätt till sist de krossade mandlarna. Låt stå i kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper. Jag har lärt mig på andra omgången att mina silikon-"bakplåtspapper" fungerar bäst - de blir inte nerkladdade av smeten. Tryck ut pepparkakorna med pepparkaksformar. Använd kakspade för att flytta över till plåten. Grädda i ca 10-15 minuter - kolla så att kanterna inte bränns. Låt svalna innan du plockar bort dem från plåten.

Gott med Philadelphia ost - för den som kan lyxa till det med mjölkprodukter! Getost fungerar säker ännu bättre!

God Jul!

Så här kan det se ut:








Juldagens saldo - ugnefär så här många peppisar bler det av en smet på 2 ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar