6.12.13

Allt har sin balans

Där hemma faller snön och barnen drar ut i pulkkabacken. Här i fjärran land njuter vi av vår bonussommar, idag faktiskt riktigt behagligt, sisådär 28 grader ungefär. Igår var det värre - då låg jag utslagen på sängen och tackade övre makter att jag inte kommer att behöva genomlida mina tre sista månder i detta heliga tillstånd i 35 graders hetta - utan snarare tvärtom, i iskall vinter. Extremer är inget vidare men i det här fallet föredrar jag faktiskt kyla framom hetta, men som sagt dagens temperatur satte min kropp tillbaka i en härlig balans.

På tal om balans, jag har använt mina internet-fria dagar till att läsa en massa böcker. Under vår fyra dagar långa strandvisit hann jag plöja igenom tre böcker, varav två handlade om mapuche-indianerna och en om hur man ska lära sig slappna av. Jag har hunnit fördjupa mig i mapuche-kosmovisionen och kanske lite överraskande även hittat många likheter mellan avslappningsboken och dessa indianers livsfilosofi. Fascinerande. Allt det där som klingar så rätt i mina öron just nu för mitt eget välbefinnande, det tycks finnas ingjutet i denna urålderskultur. I ett annat livskede skulle jag redan ha rinkan på ryggen och styra kosan upp till bergen för att bosätta mig bland pehuenche-indianer (pehuenche betyder folket från bergen) och lära mig mer om deras kosmovision på plats och ställe. Nu blir jag tvungen att ty mig till andras texter för att lära mig mer. Inte ens en machi (mapuche traditionell läkare) har jag hunnit få kontakt med under min korta vistelse här den här gången.

Igår fick jag dessutom höra att det föds färre machin nuförtiden. Inom mapuche kulturen finns det balans i allting. Allt eftersom jordbruk och planterad skog har tagit över de platser där det en gång fanns urskog fylld med medicinala växter har det också fötts färre machin. Man kan inte utbilda sig till machi, man föds till det, eller genom drömmar blir man medveten om livsuppgiften att fungera som folkets hälare och spirituella ledare.  Det finns alltså en relation mellan hur mycket medicinala växter det finns i naturen och antalet machin. Det slog mig att det kanske är så att många av dem som skulle kunna bli machin nuförtiden bor inne i stora stadscentran långt infrån deras naturliga habitat. Om de inte lär känna naturen kan de kanske inte heller drömma sig fram till sin livsuppgift.

Allt är relaterat till varann. I en av böckerna jag läste kom det fram att det finns många vulkaner i närheten av de ställen där den chilenska staten byggt ut konfliktfyllda vattenkraftverk (många pehuenches tvångsförflyttades efter en 8-år lång kamp). Dessa vulkaner håller på att aktivera sig. Enligt mapuche-tro så kommer naturen att se till att hitta tillbaka till sin balans, genom vulkanutbrott som tar tillbaka kraften som nu stulits ifrån den i form av konstgjord vattenkraft. Enligt denna livsfilosofi har allt sin balans, människan är en del av en större helhet där naturen har sista ordet. Tänk att ett folk som lever sida vid sida av vulkaner, jorbävningar och tsunamin kan ha ett så naturligt förhållningssätt till dessa naturfenomen som andra civilisationer fruktar. För dem handlar det inte om att dominera och vinna över naturen, utan att respektera dess spirituella kraft: balansen mellan det onda och det goda.

Jag tar nu en egen spirituell paus från det intellektuella. Vi rustar för bröllop här hos oss och imorgon blir det blombukettsbindning och fokus på skönheten. Allt har sin balans...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar