29.3.15

Snabba ryck - hur fixa medtagbart näringsrikt mellis på mindre än en halvtimme

Idag var det fotbollseftermiddag hos oss. Någon gång runt klockan ett på eftermiddagen hörde jag hubben säga att ett barn har match klockan halv tre och det andra träning klockan fyra, båda på samma plats. Ungarna var vid det tillfället på sommarstugan där de förtärde en utsökt ekologisk och hemmagjord ärtsoppa i mormors regi. Ärtsoppa är fenomenalt, speciellt då den inte kommer på burk, men någon fotbollsföda är den inte. Vi åt vår egen ärtsoppa i allskönsro tills jag tittade på den sommartidsinställda klockan. 13:15. När sa du att du måste åka iväg för att plocka upp ungarna för fotisen? Frågade jag lugnt min man... om en halv timme var svaret. Nu är det inte länge sedan jag besökte ifrågavarande träningshall och jag insåg snabbt att antingen fixar jag ihop något mellanmål snabbt eller då kommer ungarna att vara så vrålhungriga mellan matchen och träningen att pappa inte pallar trycket... (se de två första bilderna nedan). Fram med matberedare, frysta äppelmoskuber, vitamix och våffeljärn. På med ugnen. 30 minuter senare var ungarnas mellis packat i ett fint litet mattorn. Här recepten:

Bärmuffins

3 nävar mandlar
2 bananer
1 äppel
1 tsk balpulver
4 ägg
Apelsinskal från en eko apelsin
Haln näve gojibär
Halv näve blåbär
Halv näve krusbär

Kör mandlar slätt. Tillsätt allt utom bär. Rör ner bären. Häll upp i muffinsformar. Grädda i 200 g 20 min.

Våfflor
3 dl äppelmos, osockrat
2 dl yammjöl
0,5 dl kokosmjöl
4 ägg
Vaniljpulver.

Kör slätt i matbetedare. Grädda i våffeljärn, penslad med kokosolja.

Voila! Inget crap till mina sportande barn, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar