20.3.15

Hemgjord glutenfri lakrits

Någon annan än jag som tycker att det aldrig är fel med en bit laku? Ja förutom glutenet då. Big fat problem. Och sockret. Och tillsatsämnena. Det är därför det sällan blir någon lakrits för mig mer. För mycket fel i själva produkten trots att jag älskar smaken. Ännu värre var det då jag var gravid, det enda jag suktat efter under alla mina tre graviditeter: lakrits. Som tur fanns det inte mycket glutenfri lakrits i den här stan ännu för 1,5 år sedan. Annars skulle hag nog fått en smärre sockershock och högt blodtryck...

Men nu. Nu kan jag göra egen. Och på insta fick jag redan förfrågan om receptet så jag tar och plitar ner det medan jag kommer ihåg. Morgondagens lördagsgodis hos oss.

RÅLAKRITS

200 g dadlar
1 dl mandel
0,75 dl kokosmjöl
2 msk kokosolja
2-3 msk lakritspulver
1 msk vatten.

Kör allt utom vattnet till en slät deg i mixern. Tillsätt vattnet och kör på en stund till. Rulla till bollar eller avlånga stångar. Kan stå i kylskåp en stund eller avnjutas som sådana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar