15.7.14

Som på Strömsö

Det finns nuförtiden ett uttryck på finska att saker går som på Strömsö, dvs att man lyckas med något. Uttrycket kommee från tv-programmet med namnet Strömsö, där tv-värdarna pysslar en massa hantverk, mat, byggnader, odlingar just precis på Strömsö, en gammal sommarvilla från 1800-talet i utkanten av stan.

Nu är det så att Strömsö för mig inte i första hand handlar om något mysigt finlandssvenskt tv-program utan om en hel massa andra minnen från barndomen: soppåsetävlingar på den stora gräsplanen, simning i kallt (men rent) vatten, och det sista minnet jag har av stället: en mycket regnig och våt skolavslutning. Nu får jag möjlighet att uppdatera mina minnen då de äldre barnen deltar i en tio-dagar lång simskola (mest lek på torra land). Idag gick det inte riktigt som på Strömsö på Strömsö. Mitt i somaliland började det åska och regna. Barnen fick leka under tak på den vid det här laget mycket kända terassen. Blå var deras läppar efter att just varit i plurret ( uråskur simskola, inte för frysilortar).

Nåja, det var en parentes, för egentligen ville jag berätta att medan ungarna simmade roade jag mig med att titta på tv-teamets lokaliteter och framförallt odlingar (nej, blev ingen träning idag heller). Så prydligt allt var! Och så väl alla växter såg ut att må. Inte som mina söndertuggade kålblad, eller svarta bönblommor. Nej här gick det verkligen som på Strömsö. Inte ett skadedjur i siktet! Min trädgårdsbok säger att skadedjur endast attackerar trädgårdar där förhållandena inte är optimala, lite som försvagat immunförsvar hos människan. På Strömsö verkar allt stå rätt till (förutom den halvfärdiga bastun då, ett misslyckat projekt i juni då de försökte bygga en bastu from scratch på 6h) . Kolla in bilderna nedan, fint inte sant? Personligen skulle jag inte odla i gamla bil- eller traktordäck, skulle bli alldeles för hysterisk över tanken på alla läckande gifter, men erkänner att det ser fint ut. Åtminstone på Strömsö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar