30.4.13

Trender och politik i en hållbarare värld!

Just när jag har flyt i mina akademiska texter går Charlotte och publicerar en så bra text att jag blir helt till mig och tappar fokuset. Hon åker nu in på min bloggroll, inte nog med att hon studerar legitimitet, men hon är nu också i råd med att förverkliga drömmen om ett liv med händerna i jorden. Passar bra in temat på min blogg.

Charlotte beskriver det som jag länge har tänkt på, men från ett annat perspektiv. Jag är intresserad av en hållbarare värld, och jag ser att trenden som alla dessa självförsörjar-ivrande bloggar predikerar leder oss i exakt rätt riktning. Och det fina med det hela är att det sker försiktigt försiktigt vilket betydera att de som har makten att kontollera att sådant inte ska ske (för då förlorar de en del av sin makt, sorry, mitt forskningstema har tyvärr fått mig att se konspiration bakom vartannat hörn) inte upptäckt att den nuvarande "trenden" faktiskt utgör ett politiskt hot mot deras samhällssyn (som ju bejakar konsumtionssamhället som fyller deras fickor med monetär rikedom). Det här är alltså den trojanska hästen, och den håller på att etablera sig helt försiktigt men med otrolig fart. Inte bara här i Norden, men trenden är stark även i USA (kolla sidor som Common Sense Homesteading).  På tal om, igår hörde jag hur en tjej som håller sig med frigående höns har problem att hålla igång äggproduktionen i sommar, av hennes 70 höns är nu redan 40 uthyrda till familjer som vill ha egna höns. Hon har aldrig varit med om något liknande. Själv tror jag att Underbara Claras inlägg om hur hon planerar bygga hönshus har något att göra med saken. Bloggar som dra till sig upp till 100.000 läsare per dag har makten att påverka vad vi tycker att är rätt och fel, de har makten att påverka vår egen interna mätskala på vad som definierar en framgångsrik kvinna. Gällande hållbarhet kan man ju inte annat än glädja sig, hönorna är ju ett av världens bästa kretslopp, i alla fall om man ska tro på Joel Salatin.

Min egen hållbarhet tog ett stort kliv igår då jag skrev på ett REKO-kontrakt med tre lokala ekologiska bönder. Det blir 70 kg highlander kött om en månad, lite ko-kött och korvar (ko, mannen äter ju inte gris) till grillsäsongen i juli och augusti, och sedan lite lammkotletter till vardagsmat däremellan. Honung och lokala eko-grönsaker blir det också men de avtalen har jag inte skrivit på ännu. Mannen suckade över alla hipsters som trängdes i utrymmena där vi skrev på kontrakten. Jag undrade om vi varit på samma ställen. Verkar som om han inte har fattat det här ännu: men det finns alltså inga stora folkmassor som bejakar en hipster-kultur i den här stan, trend, jo kanske, men hipster... nej, icke sa nicke.

Jag blir alldeles överlycklig då jag inser hur mycket mindre soja vi kommer att äta indirekt genom att nu bunkra upp med kött från djur som enbart ätit artegen och lokal föda. Lärde mig nämligen igår att 95% av de finska konventionella grisarna äter mest bara soja, snart kommer största delen av sojan dessutom att vara genmanipulerad...

Kan det bli hållbarare än så här? Jo, kanske det. Bara jag får hit experthjälpen (och värmen!) som ska hjälpa mig att planera trädgården för maximalt hög grön avkastning i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar