10.4.13

Två världar, eller egentligen fyra


Det är konstigt att röra sig mellan två världar. Förr brukade jag bara tänka på mina två geografiskt separata världar då jag talade om två världar. Det tog mig en (sjuhelvetes) lång natt i ett (sjuhelvetes) stort och fullpackat flyg att resa från den ena världen till den andra. Under den natten förvandlades landet jag lämnade till en dröm och destinationen till verklighet. Jag själv förvandlades också, från den rationella och allvarsamma nordbon till den avslappnade och livsnjutande gringan, eller tvärtom. Med åren har den här gränsdragningen nästan helt suddats ut, men den geografiska den består, det är trots allt ett (sjuhelvetes) långt avstånd mellan mina två världar. Att vakna upp på andra sidan Altanten var som att nypa sig själv i skinnet, finns den där andra världen verkligen? Är allt det jag upplevt i den världen, och den människa jag själv blir i den omgivningen faktiskt sant? Eller finns jag bara här och nu, i den reella världen där flyget just ska landa? När flyget landar mellan bergstoppar slås jag av bergskedjans mäktighet och av 6-miljonersstadens skönhet (den är vacker i gryningen, innan smoggen lägger sig). När flyget landar mellan motorvägar och kontainerdepåer slås jag av hur millimetervis organiserat allt kan vara, så organiserat, som de små jordplättarna runt de europeiska storstäderna, små vackra geometriska figurer. Mina underbara två världar.

Nuförtiden tänker jag inte bara på dessa två världar då jag filosoferar kring olika världar. Jag har alltmer börjat tänka i banor av virtuella och reella världar. Den virtuella är en värld som jag själv egenhändigt byggt upp för mig själv på nätet. På Facebook har jag gått med i grupper som förmedlar information som jag tycker att är antingen roligt eller intressant, eller annars bara av allmän nytta (för mig). Bloggarna jag surfar på följer ungefär samma logik, eller så handlar det om liknande tankar, livstilar, om inspiration i vardagen. Då jag själv skriver på mina bloggar inser jag att jag förvandlas till den virtuella jag.

Men hur hanterar man situationer där det virtuella möter det reella? Det blir ungefär samma konstiga känsla som när någon från min drömvärld på andra sidan Atlanten flyger in i min geografiska verklighet där de inte egentligen hör hemma. Konstigt, men konstigt på ett bra sätt. En punkt där mina två världar möts och skapar nya kopplingar mellan  det verkliga och det overkliga. En möjlighet att ha någon att dela verkligheter med, i båda världarna.  Spännande med alla dessa världar. Spännande att tänka hur det formar ens egen bild av och tankar om vad som är verkligt och overkligt, fakta och fiktion, sanning och lögn. Alla mina världar har något att ge, konsten ligger i att kunna kombinera dem rätt vid rätt tidpunkt. That's when magic happen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar