22.4.13

Spännande tider

Vi har yrat omkring på vår egen gård under veckoslutet. Ungarna har lärt sig cykla ner för den branta backen... men ännu inte uppför. I vårt fall blir den där devisen om "what goes up must come down" lite fel. För den som åker ner för backen måste också orka upp. Jag får hemska flashbacks från första våningen i det "gula huset". Hujademej ska vi börja strida om vem som ska bli uppburen för den branta backen på samma sätt som vi stred om trappan i tiderna? Nej, det tror jag knappast. Snart är allas benmuskler starka nog att orka ända upp.

Men det som är spännande i det här dramat är egentligen inte vår branta backen, utan grödorna. Jag går omkring och inventerar, botaniserar, försöker luska ut vilka buskar som är vad. Vad går att äta av alla dessa plantor som finns planterade på vår överdimensionerade gård? Vad är det för knoppar som växer upp här och där i utkanten av den mossbelagda gräsmattan?  Förra ägarinnan tycks ha varit en mästare på blommor. Jag är ju då mer intresserad av nyttoväxtlighet. Men lite blommor ska vi ha kvar, för biens skull, så att vi får några äppel. Om det nu är äppelträd som står på gården, och körsbärs, och plommon... Tänk! Om jag skulle ha varit mer intresserad av växtlära i lågstadiet så skulle det inte vara så spännande nu....

Ska i alla fall köpa mig en trädgårdssax och börja klippa lite här och var. Känner mig rätt så mycket gröngöling på området, och det hjälper ju inte precis att man är helt slut på kvällarna efter att ha vistats utomhus hela dagen. Inget ork för de där fem trädgårdsböckerna som ligger på nattduksbordet! Konsulthjälp skulle sitta bra nu. Men min konsult ute på holmen mellan Finland och Sverige beräknas anlända först i början av juni - är det för sent måntro? Lite spänning även i väntan på den hjälpen!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar