5.4.13

Riktiga rötter

Det tar sig det tar sig sa pyromanen när det brann i skägget.
Vår fönsterbräda är världens bästa drivhus. Det blir så varmt i köket på förmiddagen att man knappt klarar av att vistas där. Men det gröna tycks trivas.


Nästa år måste jag komma ihåg att märka krukan när jag lägger ner fröna, antingen har vi 10 chili plantor och en körsbärstomat (och en butternut squash som jag vet att är det) eller sen har vi 1 chili och tio körsbärstomater. Jag hoppas på det senare alternativet. Man behöver trots allt inte så mycket chili i maten... förutom i den chilenska pebre-salsan. Tänk om jag ännu skulle lyckas odla lök så kan vi göra den såsen med HELT lokala råvaror. Fantastiskt!
Har nu lagt ner några squash frön, få se om de kommer upp. Hoppas komma iväg till fröbutiken snart och handlar fler sorter, innan det är för sent. 

Det här är också rötter men av annat slag. Jag håller på att rota mig i det österbottniska landskapet. Har hittat en ekomatring, som iofs inte har så hemskt mycket lokala produkter den här tidpunkten på året, men snart, och se på den underbara lådan fylld med godsaker! Äggen och den opastoriserade mjölken hämtade från bonden i Toby igår. Helt härligt att få åka ut dit i skuggan av en vacker solnedgång och hälsa på djuren som förser oss med vår mat! Det övriga grunkorna på bilden handlar om "köksrötter": chia-gelé, inte lokal råvara men trots det ack så bra för lilla magen och man kan tycka att de "odlas" när de ska blötläggas före användning. Kombucha-svampen har jag fått av bloggaren Maggie, och den försöker jag tappert göda med grönt te och socker (vilken tur att det fanns gammalt socker i skåpet så jag inte behövde köpa det "giftet"). Till sist mina kefir-gryn i den opastoriserade mjölken. De grynen har nu ynglat av sig på olika håll här i stan och det gör mig glad att veta att jag sprider goda bakterier runtomkring mig. De jag har i min egen skål är för övrigt nu så övergödda att jag nog måste dela med mig snart igen. Finns det några intresserade? Transport till Hfors nästa veckoslut. Anyone?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar